noun_Email_707352 noun_917542_cc noun_Globe_1168332 Map point Play Untitled Retweet

TietoEVRY ja UROS tuovat uutta voimaa suomalaiseen 5G-verkon esineiden internetin kehitykseen

27 toukokuuta 2021

TietoEVRY ja oululainen esineiden internetin ratkaisuja tarjoava UROS aloittavat yhteistyön, jossa kehitetään langattomia 5G-verkkoa hyödyntäviä esineiden internetin (IoT) ratkaisuja. Tavoitteena on tuoda 5G-verkon edut organisaatioiden ja kuluttajien hyödyksi lyhyellä aikajänteellä.

TietoEVRY liittyy UROSin kumppaniekosysteemiin, jossa kehitetään kaupallisia IoT-ratkaisuja eri toimialoille. TietoEVRYn kattava kokemus verkkoon liitettävien laitteiden, tuotteiden ja alustojen kehittämisessä kiihdyttää UROS-innovaatiokeskuksessa tehtävää 5G-verkkoa hyödyntävien ratkaisujen tuotekehitystä.

Useat elektroniikka- ja teollisuuslaitteiden valmistajat lisäävät laitteisiinsa 5G-ominaisuudet, joka mahdollistaa niiden hyödyntämisen erilaisten datapohjaisten palveluiden rakentamisessa. Näiden laitteiden alhainen virrankulutus (akkukesto jopa kymmenen vuotta) ja nopea datan prosessointi pilviympäristöissä avaa täysin uusia mahdollisuuksia.

5G on paras teknologiavalinta kasvavalle joukolle kaupallisia ratkaisuja sellaisilla aloilla kun teollinen internet, älykäs koti, älykäs terveydenhuolto ja älykkäät energiaratkaisut. Esimerkkinä vaikkapa tuotantotilojen videoanalytiikka tai teollisuusprosessien ja siirtolaitteiden etähallinta. Autamme sekä teollisuus- että kodinelektroniikkalaitteiden valmistajia 5G-verkon hyödyntämisessä. Yhdessä UROSin kanssa kannamme kortemme kekoon 5G IoT -tutkimuksen ja kehityksen alalla, ja tuomme nopeammin kaupallisia ratkaisuja markkinoille”, sanoo TietoEVRYn elektroniikkateollisuuden asiakassegmentistä vastaava johtaja Arto Makkonen.

”Yhteistyössämme on useita kiinnostavia mahdollisuuksia. Yksi niistä on digitaalisten näyttöjen vuorovaikutuksellisuus. Oulun innovaatiokeskuksessamme on yksityinen 5G-verkko sekä uusimpia teknologioita käyttäviä näyttöruutuja ja sisällönhallintajärjestelmiä. Keskuksemme on näin loistava alusta, jossa tutkia ja kehittää responsiivista digimainontaa, joka on esimerkiksi aikaan sidottua tai kohdeyleisölle räätälöityä”, sanoo UROSin teknologiajohtaja Rauno Jokelainen.

Arto Makkonen, elektroniikkateollisuuden asiakassegmentistä vastaava johtaja, TietoEVRY, arto.makkonen (at) tietoevry.com, 040 719 0615

Rauno Jokelainen, teknologiajohtaja, UROS, rauno.jokelainen (at) uros.com, 050 595 1242

TietoEVRY luo digitaalista etumatkaa yrityksille ja yhteiskunnalle. Olemme digitaalisiin palveluihin ja ohjelmistoihin keskittynyt yhtiö, joka yhdistää paikallisen osaamisen sekä globaalit kyvykkyydet asiakkaidemme eduksi. Pohjoismaiset arvot luovat perustan onnistumisellemme.

Noin 24 000 asiantuntijaamme ympäri maailmaa palvelevat tuhansia yksityisen ja julkisen sektorin asiakkaita yli 90:ssä maassa. TietoEVRY:n liikevaihto on noin 3 miljardia euroa ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Suomessa. Yhtiö on listattu NASDAQissa Helsingissä ja Tukholmassa sekä Oslo Børsissä. www.tietoevry.com

UROS on vuonna 2011 perustettu teknologiayhtiö, joka kehittää esineiden internetin ratkaisuja. UROS Innovation Center on Oulussa sijaitseva poikkitieteellinen ja poikkiteknologinen innovaatio- ja osaajayhteisö www.uros.com

Haluatko tietää lisää?

Arto Makkonen