Tieto kuttet 11 000 tur/retur flyvninger takket være virtuelle møter

10 juni 2019

Som en del av et internt program for smart forbruk, ble flyvninger til en rekke fysiske møter erstattet med virtuelle møter. Den nye grønne tankegangen sparte utslipp av karbondioksid fra 11 000 tur/retur flyvninger i 2018.

Tieto har avdelinger og medarbeidere i alle de nordiske landene og over hele verden. Godt samarbeid på tvers av landegrensene er derfor vesentlig. Det har ført til at hyppig reising er en naturlig del av arbeidshverdagen i Tieto, og fly er ofte førstevalget.

Heldigvis er dette i endring takket være nye digitale muligheter. På bare et halvt år reduserte Tieto flytrafikken mellom Helsinki og Stockholm tilvarende 11 000 flyvninger tur/retur. Det tilsvarer omtrent 1 500 tonn med CO2-utslipp.

– Det er flott å se hvordan endringen reduserer selskapets karbonfotavtrykk. Siden vi har et betydelig reisevolum, har vi mulighet til å virkelig utgjøre en forskjell ved å tenke nytt og kutte flyreisene. Nå ønsker vi å inspirere andre virksomheter til å gjøre det samme, forteller Ida Bohman Steenberg, leder for bærekraft hos Tieto.

Mange av Tietos møter er nå virtuelle. Internkommunikasjon i hele virksomheten foregår ved hjelp av Skype, Teams, dokumentdeling og webcast.

De nye møteformene har ført til endringer i Tietos retningslinjer, noe som sikrer at ansatte benytter seg av mer ansvarlige reiseformer. Retningslinjene hjelper medarbeiderne til å alltid velge det mest miljøvennlige alternativet. Interessen er voksende, og medarbeiderne har til og med startet en gruppe hvor temaet diskuteres.

– Bærekraftsinitiativer kan komme fra ulike hold. Det viktige er å identifisere gevinstene og fortsette arbeidet. Dette har gitt oss selvtillit til å bli enda mer aktive i vår målsetting om å bekjempe klimaendringer, sier Ida Bohman Steenberg.

Additional information:

Tieto Newsdesk, news@tieto.com, tel. +358 40 5704072