Virtuaaliset kokoukset säästivät Tiedolle puolessa vuodessa 11 000 edestakaista lentomatkaa

10 kesäkuuta 2019

Vuonna 2018 Tieto päätti osana yrityksen sisäistä kulujen optimointiin keskittyvää ohjelmaa vähentää Pohjoismaiden välisiä usein toistuvia lentomatkoja ja kannustaa työntekijöitään pitämään virtuaalikokouksia. Uusi vihreämpi matkustamiskäytäntö vähensi Tiedon hiilijalanjälkeä 11 000 lentomatkan verran – ja käynnisti samalla yrityksessä kestävän kehityksen ketjureaktion.

Tiedolla on tiimejä ja työntekijöitä kaikissa Pohjoismaissa sekä hajallaan ympäri maailmaa. Saumaton yhteistyö työntekijöiden välillä on äärimmäisen tärkeää. Koska yritys toimii maailmanlaajuisesti, matkustaminen on ollut luonnollinen osa Tiedolla työskentelyä, ja lentäminen on ajankäytön optimoimiseksi usein ollut ensimmäinen valinta.

Tämä on kuitenkin muuttumassa, koska uusi tekniikka tarjoaa jatkuvasti lisää vaihtoehtoja. Tieto onnistui vain puolessa vuodessa vähentämään kaikkia lentojaan määrällä, joka vastaa 11 000 menopaluulentoa Helsingin ja Tukholman välillä – ja vähensi samalla hiilidioksidipäästöjään noin 1 500 tonnilla.

”On erittäin hienoa huomata matkustuskäytäntöjemme muutoksen positiivinen vaikutus yrityksemme hiilijalanjälkeen. Matkustusvolyymimme on suuri ja uuden ajatustavan juurruttamisella koko yhtiöön on todellista merkitystä. Haluamme nyt kannustaa muita yrityksiä seuraamaan esimerkkiämme”, toteaa Tiedon kestävän kehityksen johtaja Ida Bohman Steenberg.

Suuri osa Tiedon kokouksista pidetään nyt virtuaalisina Skypen, Teamsin ja dokumenttien yhteiskäytön avulla, ja koko yrityksen kattavassa viestinnässä käytetään esimerkiksi webcast-lähetyksiä.

Tieto on muuttanut kokouskäytäntöjään siten, että jatkossakin matkustaminen tapahtuu vastuullisuus edellä. Sisäiset ohjeistukset auttavat työntekijöitä valitsemaan aina ympäristöystävällisemmän vaihtoehdon. Kiinnostus ympäristöystävällistä matkustamista kohtaan kasvaa, ja työntekijät ovat jopa perustaneet aiheelle keskusteluryhmän.

”Monenlaiset aloitteet voivat edistää kestävää kehitystä. Meille on nyt tärkeää tunnistaa hyödyt ja jatkaa työtä. Tämä on lisännyt luottamustamme siihen, että voimme yhtiönä taistella ilmastonmuutosta vastaan entistäkin ponnekkaammin”, Ida Bohman Steenberg sanoo.