Forbrukere ønsker seg ikke tilbake til fysiske butikker

04 desember 2020

En ny undersøkelse fra TietoEvry viser at nordmenn kommer til å fortsette å handle digitalt også etter korona. Bare en fjerdel savner å handle fysisk.

TietoEvrys sikkerhetsbarometer for 2020 har undersøkt 1047 nordmenns holdninger til netthandel og sikkerhet. Undersøkelsen viser at nordmenn har svært høy tillit til nettbutikker: 82 prosent sier de kjenner seg ganske eller veldig trygge når de handler på nett.

Under koronapandemien har store deler av den fysiske handelen flyttet seg til nett. Undersøkelsen tyder på at nordmenn ikke ønsker seg tilbake. Bare 26 prosent sier de savner å handle i fysiske butikker, mens bare 9 prosent sier de ikke savner det i det hele tatt. 34 prosent sier de ikke har endret handlevaner.

– Som på andre områder, har pandemien ført til en brå digitalisering av hvordan vi handler. Det tror jeg folk flest opplever som positivt. Det virker som om det har gått opp et lys for mange når de har oppdaget hvor mye de faktisk får kjøpt på nett, og hvor enkelt og raskt det er, sier Sigrun Hansen Bock som leder Security Services i TietoEVRY Norge.

Flest kjøper elektronikk og klær

Deltakerne ble også spurt om de kommer til å fortsette å handle ulike varegrupper på nett etter pandemien. Det flest kommer til å fortsette å kjøpe på nett er elektronikk og klær. 61 prosent sier de kommer til å fortsette å handle elektronikk på nett, mens 56 prosent kommer til å fortsette å kjøpe klær.

Dagligvarer er den varegruppen som er minst digitalisert. Bare 19 prosent sier de kommer til å fortsette å handle dagligvarer på nett, mens 72 prosent sier de ikke kjøper dagligvarer på nett.

Lav tillit til private

Selv om nordmenn har høy tillit til at netthandelen deres er trygg, er de skeptiske til å la private bedrifter samle inn data om dem. 49 prosent sier de føler seg lite eller ikke trygge på at private selskaper håndterer deres personlige data på en betryggende måte. Til sammenlikning er 28 prosent utrygge på datahåndteringen hos offentlige organer.

– Det er et paradoks at folk har så høy tillit til netthandel, samtidig som de har så lav tillit til å la private passe på dataene deres. Mens nordmenn har en sunn skepsis til å dele data i praksis, forsvinner den litt i praksis. Nordmenn er kanskje litt naive, sier Sigrun Hansen Bock.

54 prosent av deltakerne sier de er litt urolige for at deres personlige data skal hackes når de handler på nett, mens 14 prosent er ganske eller veldig urolige. 11 prosent sier frykten for å bli hacket har fått dem til å handle mindre på nett, mens 72 prosent sier de alltid eller av og til leser personverninstruksene på en nettside før de gir aksept.

– Nettbutikkene har blitt vist stor tillit under korona. Men det fører også med seg et stort ansvar for å sørge for at løsningene faktisk er like trygge som de virker, og at data ikke kommer på avveie. Samtidig må forbrukere selv ta ansvar for å sjekke at alt er i orden før de trykker «kjøp», sier Sigrun Hansen Bock som leder Security Services i TietoEVRY Norge.

Disse varegruppene kommer flest til å fortsette å kjøpe på nett:
Elektronikk: 61 prosent
Klær: 56 prosent
Sportsutstyr: 48 prosent
Kosmetikk og velværeprodukter: 39 prosent
Dagligvarer: 19 prosent

Fem råd for å handle trygt på nett

1. Bruk sunn fornuft. Hvis et tilbud virker for godt til å være sant, er det antakeligvis det.

2. Sjekk at du bruker en sikker tilkobling. Nettadressen skal begynne med «https», og vise et låssymbol.

3. Bruk et sikkert nettverk. Ikke handle på nett over åpne trådløse nettverk.

4. Sjekk at du handler fra en anerkjent forhandler. Søk opp butikken og se om du finner gode anmeldelser fra andre.

5. Ikke legg igjen unødvendig informasjon. Hvis du bare skal handle én gang, kan du som regel gjennomføre handelen uten å gi fra deg persondata eller lage en konto.