TietoEVRY jatkaa Digi- ja väestötietoviraston kanssa suomi.fi -palveluiden kehittämistä

14 syyskuuta 2020

Digi- ja väestötietovirasto (DVV) on valinnut TietoEVRYn yhdeksi kumppanikseen jatkamaan kehitys- ja ylläpitopalveluita digitaalisissa asiointipalveluissa. Tavoitteena on kehittää sujuvampia palveluita kansalaisille, yrityksille ja julkishallinnon organisaatioille. Uusi sopimus liittyy Suomi.fi-mobiilipalveluiden kehittämiseen.

TietoEVRY on Digi- ja väestötietoviraston (DVV) pitkäaikainen kumppani digitalisaatiota edistävien sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittämisessä. Tuoreen yhteistyön puitteissa TietoEVRYn asiantuntijat jatkavat kansalaisille ja yrityksille tärkeiden jokapäiväisten digitaalisten palveluiden kehittämistä.

Sopimus pitää sisällään mobiilisovelluspalveluiden kehittämisen sekä tarpeen mukaan erilaisten IT-palveluiden sekä tietojärjestelmien suunnitteluun ja hallintaan, toteutukseen, käyttöönottoon, jatkokehitykseen sekä ylläpitoon liittyviä tehtäviä. Sopimuskausi on viiden vuoden mittainen ja sisältää optiot lisähenkilöresurssien hankinnasta.

”Olemme tyytyväisiä, että voimme jatkaa hyvää yhteistyötä luotettavan ja pitkäaikaisen kumppanimme kanssa. Pyrimme olemaan edelläkävijöitä valtionhallinnon mobiilipalveluiden kehittämisessä – palveluiden käyttö siirtyy yhä enemmän mobiiliin ja sujuvista ja helppokäyttöisistä digipalveluista hyötyvät ennen kaikkea kansalaiset sekä yritykset ja yhteisöt”, sanoo DVV:n kehitys- ja tietohallintojohtaja Mira Holmroos-Kolari.

”Meille on tärkeää olla mukana sujuvoittamassa arkea ja helpottamassa verkkopalveluiden käyttöä – kuten olemme pandemian myötä huomanneet, digitaalisilla palveluilla on suuri merkitys yhteiskunnan toiminnalle. On hienoa, että pääsemme rakentamaan yhdessä ensiluokkaisia mobiilipalveluita viimeisimpiä teknologioita ja laajaa osaamistamme hyödyntäen”, sanoo TietoEVRYn asiakkuusjohtaja Jani Hyvärinen.

Suomi.fi-palvelut ovat keskeisimpiä Digi- ja väestötietoviraston tuottamia palveluita, joiden avulla organisaatiot voivat toteuttaa parempia sähköisiä palveluita sekä tuoda tietonsa ja tarjontansa käyttäjien saataville helposti ja luotettavasti. Palvelut tarjoavat ratkaisuja esimerkiksi sähköiseen tunnistamiseen, toisen puolesta asiointiin sekä digitaaliseen viestintään.

TietoEVRYn viestintä, +358 40 570 4072, news@tietoevry.com

Mira Holmroos-Kolari, kehitys- ja tietohallintojohtaja, Digi- ja väestötietovirasto, +358 50 516 1308, mira.holmroos-kolari@dvv.fi

TietoEVRY luo digitaalista etumatkaa yrityksille ja yhteiskunnalle. Olemme digitaalisiin palveluihin ja ohjelmistoihin keskittynyt yhtiö, joka yhdistää paikallisen osaamisen sekä globaalit kyvykkyydet asiakkaidemme eduksi. Pohjoismaiset arvot luovat perustan onnistumisellemme.

Noin 24 000 asiantuntijaamme ympäri maailmaa palvelevat tuhansia yksityisen ja julkisen sektorin asiakkaita yli 90:ssä maassa. TietoEVRY:n liikevaihto on noin 3 miljardia euroa ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Suomessa. Yhtiö on listattu NASDAQissa Helsingissä ja Tukholmassa sekä Oslo Børsissä. www.tietoevry.com

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020