Tieto digitalisoi Metsä Tissuen tuotannon Euroopassa

30 lokakuuta 2019

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Tissue on valinnut Tiedon tietojärjestelmäympäristönsä  kehittäjäksi ja mahdollistamaan modernit digitaaliset ratkaisut. Uusi tuotannonohjausjärjestelmä otetaan käyttöön Metsä Tissuen tehtailla Suomessa, Ruotsissa, Puolassa, Slovakiassa ja Saksassa. Uudistus perustuu Tiedon TIPS-ratkaisuun paperiteollisuudelle.

Metsä Tissue on Euroopan johtavia koti- ja suurtalouksien pehmopaperituotteiden toimittajia ja yksi maailman johtavista tiivispaperien valmistajista. Yrityksen tietojärjestelmäympäristön modernisointi parantaa tehokkuutta ja yhtenäistää toimintoja Metsä Tissuen kaikissa tehtaissa ja toimintamaissa.

Uudessa järjestelmässä on toimintoja tuotannon- ja liiketoimintojen hallintaan, laadunvalvontaan ja lisäksi se parantaa koko toimitusketjun läpinäkyvyyttä. TIPS-ratkaisussa on myös laaja valikoima raportoinnin ja analysoinnin työkaluja, jotka tuovat tuotantolaitteiden kokonaistehokkuutta ja muita keskeisiä suorituskyvyn mittareita koskevat tiedot kaikkien järjestelmäkäyttäjien saataville ja auttavat liiketoiminnan edelleen kehittämisessä.

”Tieto toimittaa meille uudet ratkaisut, jotka tukevat yhteistyötä Metsän kanssa. Tämä hanke auttaa meitä yhtenäistämään tehdastoimintojamme ja tuotantoprosessejamme”, sanoo Metsä Tissuen tuotantojohtaja Jari Tiura.

”Olemme iloisia pitkäaikaisen yhteistyömme laajenemisesta Metsä Groupin kanssa ja voidessamme tukea entistä kattavammin myös yhtiön pehmopaperiliiketoimintaa ja alalla meneillään olevia muutoksia. Automaatio ja digitalisaatio parantavat Metsä Tissuen kilpailukykyä, jolloin markkinoiden muutoksiin pystytään reagoimaan entistä nopeammin, tehokkaammin ja joustavammin”, sanoo Timo Jäätvuori, johtaja, kansainvälinen myynti ja kehitys, sellu- ja paperiteollisuus, Tieto.

Tiedon integroitu TIPS-ratkaisu on optimoitu sellu-, paperi-, kartonki- ja pehmopaperiteollisuuden tarpeisiin, ja siinä hyödynnetään alan parhaiksi todettuja tehdasjärjestelmäkäytäntöjä. Se on johtava MES-ratkaisu (Manufacturing Execution System) ja käytössä jo yli 250:ssä paperitehtaassa ympäri maailmaa.

Lisätietoja antavat:

Timo Jäätvuori, johtaja, kansainvälinen myynti ja kehitys, sellu- ja paperiteollisuus, Tieto. Puh. 0400 705 322, timo.jaatvuori@tieto.com

Jari Tiura, tuotantojohtaja, Metsä Tissue. Puh. 040 708 5632, jari.tiura@metsagroup.com

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.fi

Metsä Tissue tuo korkealaatuisilla pehmo- ja tiivispapereillaan mukavuutta kuluttajien, loppukäyttäjien ja asiakkaiden jokaiseen päivään. Se on yksi Euroopan johtavista koti- ja suurtalouksien pehmopaperituotteiden toimittajista ja maailman johtava tiivispapereiden toimittaja. Yhtiön päätuotemerkit ovat Lambi, Serla, Mola, Tento, Katrin ja SAGA. Metsä Tissuella on tuotantoa viidessä maassa, sen liikevaihto vuonna 2018 oli 1,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 800 henkilöä. Metsä Tissue on osa Metsä Groupia. www.metsatissue.com