Tieto liittyy globaaliin GENIVI Alliance -yhteisöön kehittämään autojen tietojärjestelmien standardeja

30 syyskuuta 2019

Tieto liittyy globaaliin autoalan GENIVI Alliance -yhteisöön. Yhteisö edistää ajoneuvojärjestelmien standardointia. Osana lähes 100 jäsenen maailmanlaajuista yhteisöä Tieto on mukana edistämässä eri järjestelmien yhteensopivuutta digitaalisten ohjaamoiden kehittämisessä. Tieto myös tukee keskitetymmän ajoneuvoarkkitehtuurin ja pilviteknologioiden kehitystä.

Itseohjautuvat ja verkottuneet ajoneuvot edellyttävät uudenlaisia toiminnallisuuksia ja ominaisuuksia. Näihin kuuluu digitaalinen ohjaamo, kuljettajan ja matkustajien mukavuutta lisäävä moninäyttöinen ja -toiminnallinen kokonaisuus – turvallisuutta unohtamatta. Digitaalinen ohjaamo vaatii auton sovelluksilta joustavuutta ja päivitettävyyttä, mutta samalla myös entistä parempaa luotettavuutta, turvallisuutta ja tietoturvaa. Tämän myötä autossa olevien eri käyttöjärjestelmien, sovellusalustojen ja arkkitehtuurien tulee toimia saumattomasti yhdessä.

GENIVI Alliance -yhteisö on perustettu edistämään autojen käyttöjärjestelmien yhteensopivuutta kehittämällä standardeja sekä hyödyntämällä avointa lähdekoodia. Tavoitteena on nopeampi ja kustannustehokkaampi autoalan ratkaisuiden kehittäminen. GENIVI-yhteisö koostuu lähes sadasta jäsenestä, jotka työskentelevät Android Automotiven, AUTOSARin, Linuxin ja muiden autoalan ohjelmistoalustojen ja sovellusten parissa.

”Autoteollisuus hyötyy siitä, että meillä on laaja kirjo erilaisia yrityksiä eri toimialoilta edistämässä lukuisten ajoneuvojärjestelmien integraatiota ja yhteensopivuutta. Tieto tuo GENIVIin pitkän linjan kokemuksen ja osaamisen Androidista, monijärjestelmäympäristöistä sekä avoimen lähdekoodin hyödyntämisestä. Uskomme yhteistyömme edistävän standardien kehittämistä ajoneuvojen eri käyttöjärjestelmien ja sovellusten yhdistämisessä. Näin saamme kehitettyä digitaalista ohjaamoa ja sen palveluita”, sanoo GENIVI-yhteisön johtaja Steven Crumb.

Tieto tarjoaa tuotekehityspalveluita autoalan järjestelmä- ja laitetoimittajille. Fokusalueena ovat digitaalinen ohjaamo, kehittyneet kuljettajan avustusjärjestelmät sekä autonomiset ja verkottuneet ajoneuvot. Näillä alueilla GENIVIn kaltaiset yhteistyötä ja avoimia standardeja ajavat yhteisöt ovat avainasemassa.

”Ajoneuvo-ohjelmistojen kehitys vaatii monialaista osaamista sekä eri käyttöjärjestelmien ja avoimen lähdekoodin kattavaa yhteistyötä. Tiedolla on vahva osaaminen sovellusten kehittämisestä eri toimialoille, mukaan lukien tuotekehityspalvelut autoteollisuudelle. Haluamme olla mukana rakentamassa avoimia standardeja ja kehittämässä autoalaa GENIVIn kaltaisissa yhteisöissä – kaiken lähtökohtana on entistä sujuvampi käyttökokemus auton kuljettajalle”, sanoo Tiedon autoteollisuusliiketoiminnan kehittämisestä vastaava Viet-Anh Pitaval.

”Osana GENIVI-yhteisöä lähdemme myös kartoittamaan ajoneuvojen elektroniikka- ja sovellusarkkitehtuureiden siirtymistä kohti pilvipohjaisuutta. Tällä alueella Tiedolla on paljon annettavaa”, Pitaval jatkaa.

Viet-Anh Pitaval, Tiedon autoteollisuusliiketoiminnan kehittämisestä vastaava johtaja, viet-anh.pitaval@tieto.com, +46 722 142 974

Craig Miner, GENIVI Alliance, cminer@quell.com, +1.248.840.8368

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.fi

Tiedon tuotekehityspalvelut (Tieto PDS) tarjoaa puolijohde-, viestintäinfrastruktuuri- ja erilaisten verkkolaitteiden valmistajille seuraavan sukupolven esineiden internetin (IoT), puettavien älylaitteiden sekä älykkäiden autojen ja tietoverkkojen rakentamista. Yhdessä kumppanien kanssa Tieto PDS toimittaa piirisarja-, sovellus- ja palveluratkaisuja 5G-, IoT- ja autoteollisuuden tarpeisiin. Tieto PDS:llä on yli 20 vuoden kokemus teknologiakehityksessä ja tietoliikennetoimialan järjestelmäintegraatioissa.

GENIVI Alliance -yhteisö kehittää standardeja ajoneuvojen digitaalisen ohjaamon käyttöjärjestelmien ja sovellusten integrointiin. Yhteisöön kuuluu maailmanlaajuisesti lähes 100 jäsentä. www.genivi.org