Tieto vahvistaa asemaansa ohjelmistojen tuotekehityspalveluissa - Ericssonin radioliityntäverkko-ohjelmistojen kehitystoiminnot Lvivissä Ukrainassa siirtyvät Tiedolle

28 toukokuuta 2019

Tieto ja Ericsson ovat sopineet, että Ericssonin Lvivissä Ukrainassa sijaitsevat radioliityntäverkko-ohjelmistojen (RAN) tuotekehitystoiminnot ulkoistetaan Tiedolle. Yritykset jatkavat vahvaa kumppanuuttaan, jonka myötä Tieto jatkaa tuotekehityspalvelujen toimittamista Ericssonille Lvivistä samalla kun Lvivin toimipaikka tulee jatkossa tarjoamaan palveluja myös muille Tiedon asiakkaille. Sopimus tukee Tiedon tavoitetta vahvistaa asemaansa globaalina ohjelmistokehityspalvelujen tarjoajana.

Sopimuksen myötä noin 150:lle Lvivissä sijaitsevalle Ericssonin työntekijälle tarjotaan uutta työtä Tiedolla. Tieto jatkaa lisäksi jo vuodesta 2002 jatkunutta vahvaa yhteistyötä Ericssonin kanssa mukaan lukien radioliityntäverkkojen toimitukset Lvivissä. Tieto aikoo myös kasvattaa Lvivin toimipaikan toimintaa tulevina vuosina ja tarjota palveluja sekä ratkaisuja myös muille asiakkailleen useilla toimialoilla.

”Tämä sopimus on tärkeä askel Tiedolle ja mahdollistaa osaltaan jatkuvan vahvan kasvun ja kilpailukykymme 5G-, IoT-, Automotive- ja Smart Devices -alueilla. Syvä asiantuntemuksemme ohjelmistojen tuotekehityksessä ja ulkoistamisessa luovat hyvän pohjan Ericssonin liiketoiminnan kasvulle ja molempien yhtiöiden menestykselle. Lvivin työntekijöillä on vahvaa osaamista muun muassa kokonaisvaltaisessa asiakasyhteistyössä, radioliityntäverkkosovelluksissa ja ohjelmistokehityksessä, mikä vastaa hyvin tulevaisuuden tarpeitamme. Toivotamme Lvivin työntekijät lämpimästi tervetulleiksi Tiedolle ja keskitymme siihen, että siirtymä on sujuva molempien osapuolten kannalta”, sanoo Tiedon tuotekehitysyksikön johtaja Tom Leskinen.

”Olemme tyytyväisiä siitä, että voimme laajentaa ohjelmistokehitysyhteistyötämme Tiedon kanssa. Tiedon vankka kokemus tehokkaasta globaalista toimituksesta takaa 2G-ohjelmistotoimituksiemme laadun ja vakauden. Sopimus tarjoaa myös uusia kiinnostavia mahdollisuuksia kollegoillemme Lvivissä”, sanoo Ericssonin Head of Networks R&D Joakim Sorelius.

Transaktion arvioidaan toteutuvan vuoden 2019 kolmannen neljänneksen aikana ja sen toteutuminen edellyttää tavanomaisten viranomaislupien saamista. Sopimuksen arvoa ei julkisteta.

Lisätietoa:

Tom Leskinen, tuotekehitysyksikön johtaja, Tieto, 050 558 8942, tom.leskinen(at)tieto.com

Kia Haring, viestintäjohtaja, Tieto, 040 765 3700, kia.haring(at)tieto.com

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.fi

Tiedon tuotekehityspalvelut (Tieto Product Development Services, PDS) tarjoaa puolijohde-, viestintäinfrastruktuuri- ja erilaisten verkkolaitteiden valmistajille seuraavan sukupolven esineiden internetin (IoT), puettavien älylaitteiden sekä älykkäiden autojen ja tietoverkkojen rakentamista. Yhdessä kumppaniensa kanssa Tieto PDS toimittaa piirisarja-, sovellus- ja palveluratkaisuja 5G-, IoT- ja autoteollisuuden tarpeisiin. Tieto PDS:llä on yli 20 vuoden kokemus teknologiakehityksessä ja tietoliikennetoimialan järjestelmäintegraatioissa.