Tieto ja Skellefteån kunta Ruotsissa testasivat kasvojentunnistusta lukiolaisten läsnäolon seurannassa

15 tammikuuta 2019

Tekoälyllä ja uusilla teknologioilla voidaan helpottaa opettajien hallinnollista työtä koululuokassa. Ohjelmisto- ja palveluyritys Tieto sekä Anderstorpin lukio Ruotsin Skellefteåssa testasivat ainutlaatuisessa pilottihankkeessa automaattista opiskelijoiden tunnistusta koneoppimiseen perustuvan kasvojentunnistusteknologian, tägien ja puhelinsovelluksen avulla. Sekä opiskelijoiden että opettajien kokemukset olivat positiivisia.

Anderstorpin lukion opettajat käyttävät opiskelijoiden läsnäolon seurantaan vuosittain yhteensä noin 17 280 tuntia, joka vastaa kymmenen kokopäiväisen henkilön työtä. Ruotsin lain mukaan koulujen tulee ilmoittaa huoltajille päivittäin opiskelijoiden läsnäolosta tunneilla.

”Automaattisen tuntikirjaamisen ansiosta opiskelijoiden ei tarvitse huolehtia, että opettaja unohtaisi merkitä heidän läsnäolonsa ja opettaja puolestaan voi aloittaa oppitunnin välittömästi häiriintymättä myöhästyneistä oppilaista. Halusimme tehostaa koulun toimintaa ratkaisemalla läsnäolon seurantaan liittyvän haasteen”, sanoo Skellefteån kunnan IT-strategiasta vastaava Tommy Lindmark.

Pilotti alkoi kenttätutkimuksella, johon kuului kyselyitä ja haastatteluja. Näiden pohjalta pilotissa päätettiin kokeilla tägejä, puhelinsovelluksia sekä kasvojentunnistusta. Koulusta valittiin testiryhmäksi yksi luokka, jonka kanssa täysin uudenlaista ratkaisua kokeiltiin kahdeksan viikon ajan. Luokan sisäänkäynnille asennettiin tätä varten kamerat ja sensorit. Kasvojentunnistus perustuu koneoppimiseen, joka tässä tapauksessa loi yksilöllisen pistekuvion kunkin opiskelijan kasvoista. Järjestelmä tunnisti sitten kuvion henkilökohtaisena ”koodina”.

Testissä huomattiin muuan muassa, kuinka tärkeää oppilaille oli saada visuaalista palautetta onnistuneesta tunnistuksesta. Palautteen annossa hyödynnettiin lamppua, joka syttyi opiskelijan onnistuneen tunnistuksen merkiksi. Oppilaat ja heidän vanhempansa antoivat projektille suostumuksensa ja Tieto varmisti ehdottoman tietoturvan ja GDPR-asetuksen noudattamisen yhteistyössä koulun kanssa.

”Opiskelijan saama konkreettinen varmistus kirjaamisesta lisäsi merkittävästi pilottimenetelmään liittyvää varmuuden tunnetta. Kokeilimme myös laittaa kameran pieneen ”robottihahmoon”, jonka kanssa opiskelijat pystyivät kommunikoimaan. Sekin osoittautui toimivaksi”, kertoo Fredrika Ling, Tiedon sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kasvatuksen ja opetuksen ratkaisujen pääsuunnittelija.

Koulu miettii nyt, ottaako se automaattisen kirjaamisen pysyvästi käyttöön.

”On ollut mielenkiintoista tutkia yhdessä koulun ja opiskelijoiden kanssa, kuinka uuden teknologian avulla voidaan tehostaa arjen toimintaa kouluissa. Olemme Tiedolla tyytyväisiä voituamme hyödyntää osaamistamme ja teknologiaamme edistääksemme yhteiskunnan digitaalista kehitystä myös koulutussektorilla”, jatkaa Fredrika Ling.

Lataa raportti Kasvatus ja opetus -sivuilta.

Tiedon viestintä, news@tieto.com, 040 570 4072

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.fi