Tietoevry nimittää Klaus Andersenin Tietoevry Bankingin toimitusjohtajaksi 1.2.2023 alkaen – liiketoiminta tähtää itsenäiseksi pörssiyhtiöksi

12 tammikuuta 2023

Tietoevry Oyj                PÖRSSITIEDOTE                 12.1.2023   klo 8.00

Tietoevry ilmoitti heinäkuussa 2022, että se on käynnistänyt Banking-liiketoimintaansa koskevan strategisen arvioinnin tavoitteenaan mahdollistaa liiketoiminnan irrottaminen itsenäiseksi yhtiöksi, joka listataan pörssiin. Mikäli listautumisen arviointi etenee suotuisasti, listautuminen pyritään toteuttamaan vuoden 2023 toisella vuosipuoliskolla. Klaus Andersenin nimitys Tietoevry Bankingin toimitusjohtajaksi (CEO) 1.2.2023 alkaen on tärkeä virstanpylväs tässä prosessissa.

Tässä uudessa tehtävässä Klaus Andersenilla on kokonaisvastuu Tietoevry Banking -liiketoiminnasta, mukaan lukien strategisen arvioinnin läpivienti tavoitteiden mukaisesti. Klaus Andersen on viimeisimmin toiminut pilvipohjaisiin taloushallinnon ohjelmistoratkaisuihin keskittyvän Baswaren toimitusjohtana, jossa roolissa hän oli vuodesta 2019 alkaen. Aiemmin hän on toiminut useissa johtotehtävissä kansainvälisissä finanssialan ohjelmistoyhtiöissä, mukaanlukien Itiviti, kansainvälinen pääomamarkkinoiden teknologiatoimittaja, sekä SimCorp, joka on sijoituspalvelualan integroitujen teknologiaratkaisujen toimittaja.

”Tietoevry Banking on ainutlaatuisessa kehitysvaiheessa tähdätessään itsenäiseksi pörssiyhtiöksi, ja olen innoissani päästessäni tähän mukaan. Bankingin osaava henkilöstö, sitoutuneet asiakkaat sekä globaalisti kilpailukykyiset ohjelmistotuotteet luovat vahvan pohjan kasvulle. Odotan suuresti seuraavien menestysaskeleiden ottamista yhdessä tiimin kanssa,” toteaa Klaus Andersen.

”Klaus Andersen on kartuttanut laajan kokemuksen ja osaamisen finanssisektorin ohjelmistoratkaisuista ja -liiketoiminnasta sekä pörssiyhtiön toimitusjohtajan tehtävistä. Olen erittäin iloinen voidessani toivottaa hänet tervetulleeksi tähän tärkeään tehtävään viemään Banking-liiketoimintamme uudelle aikakaudelle,” sanoo Kimmo Alkio, Tietoevryn toimitusjohtaja.

Tietoevry Bankingin toimitusjohtajan tehtävä korvaa liiketoiminnan johtajan roolin (Managing Director), josta tällä hetkellä vastaa Christian Segersven. Siirtymävaihe kestää arviolta joitain kuukausia, ja Segersvenin jatkosuunnitelmista kerrotaan tuonnempana. Uusi Tietoevry Bankingin toimitusjohtaja raportoi yhtiön toimitusjohtaja Kimmo Alkiolle ja hänestä tulee Tietoevryn johtoryhmän jäsen. Strategisen arvioinnin edetessä kohti tavoiteltua listautumista nyt nimitetty toimitusjohtaja raportoi Tietoevry Bankingille perustettavalle ulkoiselle hallitukselle.

Tietoevry Bankingin toimitusjohtajan nimitys on linjassa yhtiön liiketoiminnalle tavoitteleman kehityspolun kanssa. Liiketoiminnan irrottamiseen ja listautumiseen tähtäävä strateginen arviointi on edelleen käynnissä ja yhtiö tiedottaa aiheesta prosessin edetessä. Tietoevry Banking -liiketoiminnan irrottaminen ja mahdollinen listautuminen on sidottu markkinatilanteeseen, minkä lisäksi arviointiin vaikuttavat vallitseva makrotaloudellinen tilanne sekä Tietoevry Banking -liiketoimintaan liittyvä kiinnostus osakemarkkinoilla.

Tommi Järvenpää, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 040 576 0288, tommi.jarvenpaa (at) tietoevry.com

Tietoevry viestintä, puh. 040 570 4072, news@tietoevry.com

Tietoevry Oyj

NASDAQ Helsinki
NASDAQ Stockholm
Oslo Børs
Keskeiset tiedotusvälineet

Tietoevry tukee yhteiskunnan kehitystä vastuullisen teknologian avulla. Olemme johtava teknologiayritys, jolla on pitkä historia Pohjoismaissa sekä globaalit kyvykkyydet. Arvojemme – avoimuus, luottamus ja monimuotoisuus – ohjaamana rakennamme asiakkaidemme kanssa digitaalista tulevaisuutta, jossa yritykset, yhteiskunnat ja ihmiskunta menestyvät.

24 000 pilviteknologiaan, dataan ja ohjelmistoihin erikoistunutta asiantuntijaamme ympäri maailmaa palvelevat tuhansia yksityisen ja julkisen sektorin asiakkaita yli 90 maassa. Tietoevryn vuotuinen liikevaihto on noin 3 miljardia euroa ja yhtiön osakkeet on listattu NASDAQissa Helsingissä ja Tukholmassa sekä Oslo Børsissä. www.tietoevry.fi

Haluatko lisätietoja?

Tommi Järvenpää