Tieto och ICA Banken sluter avtal kring system för företagslån

05 juli 2017

Tieto har tecknat ett treårigt avtal med ICA Banken. Avtalet innebär att Tieto tar ett helhetsansvar för system, drift och förvaltning av ICA Bankens nya finansiella produkt Corporate Loans by ICA. I och med detta breddar Tieto leveransen till ICA Banken som tidigare berört privatlån till att nu också omfatta tjänster inom företags- och leasingkrediter.

– Vi är stolta och glada över förtroendet från ICA Banken. Jag är trygg i att vår Financial BPO i kombination med vår låneplattform kan stödja ICA Banken i sitt erbjudande och även effektivisera sin process för företag- och leasingkrediter säger Pedram Tadayon, affärsområdesansvarig på Emric, en del av Tieto.

Projektet har redan startat och den fullskaliga företagslösningen som hanterar ansökningar och ansökningshandlingar lanserades i juni 2017. Inom leasing levererar Tieto en ansökningsprocess för leasingärenden där Emric även administrerar ICAs krediter under hela livscykeln. Tjänsten gör det möjligt för ICA Banken att bredda sitt krediterbjudande till företagsmarknaden.

– Systemet ICA Banken har valt är framtidsäkrat, modernt och mycket skalbart. Det är en plattform som tillåter ICA Bankens affärsverksamhet att växa. Det fortsatta förtroendet bekräftar vår roll som en långsiktig partner för våra kunder på bank- och finansmarknaden, säger Pedram Tadayon.

För mer information, vänligen kontakta:
Pedram Tadayon, chef Emric på Tieto
pedram.tadayon@tieto.com, +46 (70) 6855588

Om ICA Banken
ICA Banken erbjuder ett komplett utbud av banktjänster för privatpersoner, allt ifrån spara och betala till låna och försäkra. Våra Företagstjänster levererar effektiva betaltjänster och finansiella lösningar till ICA Handlare, ICA Gruppen samt myndigheter och kommuner. Vi vill göra varje dag lite enklare och förenkla vardagen för ICAs kunder. Vi möter våra kunder i butik, digitalt och via telefon.
ICA Banken som startade sin verksamhet 2001 har idag över 680 000 kunder, ca 330 medarbetare och ingår i ICA Gruppen. Huvuddelen av verksamheten ligger i Borås och ICA Banken har sitt säte i Stockholm, Solna. www.icabanken.se

Om Emric
Emric är en global leverantör av mjukvarulösningar för skapandet och hanteringen av praktiskt taget alla typer av lån, inteckning, tillgångsfinansiering och leasing. Med över 60 kunder i 24 länder och hantering av finansiella kontrakt i 94 länder utvecklar Emric produkter som är utformade för multinationella förhållanden. Sedan 1 september 2016 är Emric en del av Tieto. www.emric.com

Om Tieto