Fleksibel skyløsning som forbedrer pensjonsadministrasjon

20 juni 2017

Tieto har fått fornyet tillit som strategisk IT-partner for tjenesteselskapet Fora. Fora håndterer årlig store mengder pensjons- og forsikringsordninger, og krever derfor en effektiv teknologiplattform.

Våre kunder og medarbeiere har høye krav til kostnadseffektivitet, tilgjengelighet, ytelse og sikkerhet. Med skytjenesten Tieto Dynamic SAP Landscape oppnår vi større fleksibilitet samtidig som vi sikrer stabilitet, sier Christoffer Eile, CIO i Fora.

Tieto Dynamic SAP Landscape er en del av Tietos smarte skyportefølje. Den utvidede avtalen omfatter leveranse av kapasitets- og skytjenester for økt effektivitet og modernisering av IT-driften.  Ved å betale for kapasiteten som benyttes får Fora tilgang til infrastruktur som er nødvendig for belastningstopper uten å måtte betale for full kapasitet i perioder med lavere etterspørsel.

– Fora implementerte løsningen i løpet av 2016. Etter ett år med plattformen i drift er erfaringen vår positiv. Våre forventninger er oppfylt og dette gjør at vi velger å forlenge kontrakten med Tieto, sier Eile.

Den utvidede avtalen omfatter fortsatt fleksible og sikre skyløsninger med høy tilgjengelighet for både infrastrukturkapasitet og virksomhetskritiske ERP-systemer. Løsningene hjelpe Fora med å styrke kontinuiteten og forbedre IT-prosessene med reduserte kostnader og økt fleksibilitet som resultat.

– Ved å oppnå lavere driftskostnader frigjører vi ressurser til kontinuerlig digitalisering. Effektiv drift av plattformen gir oss mulighet til å fokusere mer på fremtidig digitalisering, sier Eile.

– At samarbeidet utvides bekrefter vår rolle som en langsiktig, strategisk partner for kundene våre. Vi er veldig stolte over å ha fått fornyet tillit fra Fora og glade for å kunne fortsette å støtte dem under digitaliseringen, sier Pär Johansson, Head of Tieto Financial Services Sweden.

Pär Johansson, Head of Financial Services Sweden
par.johansson@tieto.com, +46 73-940 00 71

Tieto har som mål å gripe de betydelige mulighetene som oppstår i en stadig mer datadrevet verden og omdanne disse til varige verdier for mennesker, næringsliv og samfunn. Vi skal bli kundenes førstevalg for virksomhetsfornyelse ved å kombinere våre styrker innen programvare og tjenester med en sterk drivkraft for utvikling av økosystemer og kontinuerlig innovasjon med partnere. www.tieto.com

Fora er et serviceselskap som tilbyr løsninger for kollektiv forsikring og avgifter for partene i arbeidslivet. Virksomheten tilbyr enkle og kostnadseffektive løsninger som gjør livet enklere for kunder, bedrifter og medarbeidere. Virksomheten forvalter kollektive forsikringsordninger og andre sikkerhetsløsninger som rundt 4 millioner ansatte er omfattet av gjennom sitt arbeid. Hvert år formidler Fora over 15 milliarder kroner i premier og avgifter fra 214 000 bedrifter til rundt 40 forsikringsselskaper, stiftelser og fond. I tillegg tar virksomehten hånd om pensjonsvalg og informasjon for Avtalspension SAF-LO.