Tieto toteuttaa eläkkeiden maksatuksen uudistushankkeen Kevalle ja Varmalle

04 heinäkuuta 2017

Tieto on valittu uuden eläkkeiden maksatusjärjestelmän toteuttajaksi kahdelle isolle työeläkevakuuttajalle, Kevalle ja Varmalle. Kolmen vuoden uudistushankkeessa luodaan perusta tehokkaalle ja nykyaikaiselle eläkkeiden maksatukselle.

Hankkeessa toteutetaan pitkän elinkaaren järjestelmä, jolla tuetaan Kevan ja Varman liiketoimintaprosesseja ja loppukäyttäjien työtehoa. Tavoitteena on nykyaikaistaa eläkkeiden maksatusprosessit hyödyntäen automaatiota. Näin käsittelytyössä voidaan jatkossa manuaalisten rutiinitehtävien sijaan keskittyä asiantuntemusta vaativiin tehtäviin.

Tiedon rakentamien ja ylläpitämien maksatusjärjestelmien kautta maksetaan tällä hetkellä eläkkeitä yli 650 000 eläkkeensaajalle Suomessa. Uuden järjestelmän valmistuttua määrä kaksinkertaistuu noin 1,3 miljoonaan.

Hanke toteutetaan vaiheittain ketterin menetelmin ja työkaluin, hyödyntäen esimerkiksi DevOps toimintatapaa ja järjestelmäkehityksen automaatioratkaisuja. Uusi eläkkeiden maksatusjärjestelmä korvaa vanhat, elinkaarensa päähän tulleet järjestelmät ja se liitetään saumattomasti sidosryhmien, kuten verottajan, pankkien ja Kelan järjestelmiin. Modernit teknologiat ja modulaarisuus mahdollistavat joustavan jatkokehityksen, jonka ansiosta esimerkiksi muuttuvan lainsäädännön vaatimuksiin pystytään tulevaisuudessa vastaamaan kustannustehokkaasti.

”Olemme iloisia, että Keva ja Varma luottavat osaamiseemme tässä merkittävässä uudistushankkeessa”, sanoo Christian Segersven, Tiedon Finanssipalvelut -toimialan johtaja Suomessa.

Lisätietoja antaa:

Christian Segersven, Vice President Financial Services, Tieto, email christian.segersven@tieto.com, mobile +358 (0)50 311 2486,

Keva on Suomen suurin eläkevakuuttaja, joka huolehtii kunta-alan, valtion, kirkon ja Kelan henkilöstön eläkkeiden rahoittamisesta ja eläkevarojen sijoittamisesta sekä tarjoaa monipuolisia työelämäpalveluja. Asiakkaina on 1,2 miljoonaa julkisen sektorin työntekijää ja eläkkeensaajaa sekä 2300 kuntaorganisaatioita, valtion työnantajaa ja seurakuntayhtymää. www.keva.fi

Varma on Suomessa tehtävän työn eläkevakuuttaja. Varma on keskinäinen yhtiö, ja sen omistavat Varman yritys- ja yrittäjäasiakkaat, vakuutetut työntekijät sekä takuupääoman omistajat. Asiakkaina on noin 66 000 yrittäjä- ja työnantaja-asiakasta, ja yritys vastaa 862 000 henkilön työeläketurvasta. Eläkemaksuina kerätyt varat sijoitetaan tuottavasti ja nykyisiä ja tulevia eläkkeitä varten. 40,0 miljardin sijoituksillaan Varma on Suomen suurin yksityinen sijoittaja. www.varma.fi

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.fi