Turku Energia digitalisoi liiketoimintaansa Tieto Smart Utilityn avulla

25 huhtikuuta 2017

Suomen suurimpien energiayhtiöiden joukkoon lukeutuva Turku Energia on valinnut Tieto Smart Utility -pilvipalveluratkaisun energian myynti- ja jakeluliiketoimintojen sekä kaukolämpö-, höyry- ja jäähdytysliiketoimintojen tueksi. Tiedon Smart Utility lisää energiayhtiön tehokkuutta digitalisoimalla ja automatisoimalla yhtiön avainprosessit sekä mahdollistaa vaivattoman liittymisen tulevaan energiayhtiöiden keskitettyyn tiedonvaihtoratkaisuun, datahubiin. Turku Energia on Varsinais-Suomen johtava energiayhtiö, joka palvelee yhteensä noin 150 000 asiakasta.

Tiedon uusi ratkaisu palvelee Turku Energian yritys- ja kuluttajaliiketoimintaa. Palvelu optimoi energiayhtiön keskeiset asiakasprosessit, kuten monikanavaiset markkinointi-, myynti- ja asiakaspalveluprosessit sekä energiayhtiöille keskeisen ’mittarilta tilille’ -laskutusprosessin. Energiayhtiön asiakkaille uudistus merkitsee laajempaa palvelutarjontaa digitaalisissa kanavissa ja entistä sujuvampaa asiakaspalvelua. Lisäksi Tieto Smart Utility tehostaa verkkoliiketoiminnan mittauksen ja markkinatiedonvaihdon prosesseja ja tarjoaa prosessit liittymien rakentamiseen ja kenttätehtävien hoitamiseen.

”Asetimme asiakaspalvelujärjestelmän uudistukselle kunnianhimoiset tavoitteet, jotta voimme jatkossakin vastata asiakkaidemme muuttuviin palvelutarpeisiin ja olla valmis myös toimintaympäristömme teknisiin muutoksiin, kuten datahubin käyttöönottoon 2019.

Palveluprosessien automaatiotaso ja valmiudet palvella asiakasta sujuvasti monikanavaympäristössä halutaan uudistuksen myötä nostaa uudelle tasolle. Sujuvat asiakasprosessit tarkoittavat sekä hyvää asiakaspalvelua että kustannustehokkuutta,” kiteyttää Timo Honkanen, toimitusjohtaja, Turku Energia.

”Olemme iloisia pitkäaikaisen yhteistyön laajenemisesta Turku Energian kanssa ja voidessamme parantaa asiakkaamme kilpailukykyä uusiutuvilla pohjoismaisilla energiamarkkinoilla. Tulevaisuus edellyttää energiayhtiöiden liiketoiminnan kokonaisvaltaista digitalisointia ja korkeaa automaatiotasoa, jotka luovat myös uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Kilpailun kiristyessä energiayhtiöiden on panostettava asiakaskokemuksen parantamiseen ja valmistauduttava myös tuleviin sähkömarkkinamuutoksiin,” toteaa Timo Karpola, Energialiiketoiminnan johtaja, Suomi & Baltia, Tieto.

Tieto Smart Utility on Pohjoismaisille sähkön myynti-, sähköverkko- ja monimuotoisille energiayhtiöille suunniteltu modulaarinen software as a service –ratkaisu, joka vastaa sähkömarkkinoiden nykyisiä ja tulevia sääntelystä johtuvia vaatimuksia. Skaalautuva pilvipalvelu täyttää myös tiukat tietoturvavaatimukset hyödyntämällä Tiedon pohjoismaisia datakeskuksia.  Tiedon pohjoismaisiin energia-alan asiakkaisiin lukeutuvat mm. Fortum Ruotsi ja Vattenfall Suomi.

Timo Karpola, johtaja, Energia-toimiala, Suomi, Tieto
Puhelin +358 40 507 7196, sähköposti: timo.karpola[at]tieto.com

Yrjö Kujala, Kehityspäällikkö, Oy Turku Energia - Åbo Energi Ab
Puhelin  +358 50 5573 152, sähköposti: yrjo.kujala(at)turkuenergia.fi