Lowell tar nästa steg i digitaliseringsresan med TietoEVRYs Collection-plattform som tjänst

26 maj 2021

TietoEVRY och Lowell förlänger sitt partnerskap. Det internationella kredithanteringsföretaget Lowell har använt TietoEVRYs Collection-plattform, som nu övergår till att levereras som mjukvara-som-tjänst-lösning (SaaS). Med det nya avtalet kommer Lowell att kunna konsolidera sina tjänster och plattformar på olika marknader, vilket skapar ökad flexibilitet och förmåga att snabbt lansera nya kredittjänster. Lowell kommer också att säkra tillgången till en skalbar kompetenspool av experter som kan stödja dem för att bättre tillgodose marknadens snabbt skiftade behov.

Som ett av de största företagen i Europa inom tjänster för kredithantering har Lowell arbetat nära TietoEVRY i flera år och använt TietoEVRYs Collectionplattform Nova. Tjänsten migreras nu till en SaaS-lösning (Software-as-a-Service) som kommer levereras från TietoEVRYs privata moln.

– Som kredithanteringsföretag är vi beroende av en modern och effektiv Collectionplattform. Med övergången till Software-as-a-Service kommer vi att få fördelar för hela organisationen eftersom vi kan öka synergieffekterna mellan länderna och få den skalbarhet som krävs för att stötta vår tillväxtresa, säger Juha Wilkman, Nordic CIO Lowell.

TietoEVRYs collection-plattform Nova är en öppen och modulär lösning för automatiserad inkasso, vilket sparar tid och pengar för kunderna samtidigt som flexibiliteten och tiden till marknaden förbättras. Plattformen säkerställer god kundvård för gäldenärer och ökat kassaflöde för organisationer. Att gå över till en mjukvarumodell som tjänstemodell kommer att ge samma fördelar som den nuvarande tjänsten, samtidigt som den erbjuder en mer flexibel och skalbar lösning som möjliggör konsolidering av tjänster över hela Norden. Detta kommer att göra det möjligt för Lowell att sänka driftskostnaderna och lägga mer fokus på att utveckla och utforska nya digitala möjligheter.

– Vi är stolta över att fördjupa vårt samarbete med Lowell. Vi ser ett stort behov från många av våra kunder att gå från en modell baserad på fasta egna kostnader till en mer flexibel tjänstemodell. Genom att kombinera vår expertis med en lösning som erbjuder komplett inkassofunktionalitet som en tjänst hjälper vi Lowell att erbjuda bättre tjänster och upplevelser för företag och deras kunder, säger Olof Dedering, chef för kreditlösningar och tjänster på TietoEVRY.

Avtalet sträcker sig initialt över tre år och omfattar tjänster för Lowell Sverige och Norge. Som en del av avtalet kommer ett antal experter från Lowell i Sverige att erbjuds anställning hos TietoEVRY.

För ytterligare information eller förfrågningar, vänligen kontakta:
TietoEVRY Newsdesk: +46 70 234 20 02, news@tietoevry.com

Läs mer om TietoEVRY Collection-plattformen

Om Lowell

Lowell är ett av Europas största kredithanteringsföretag med uppdrag att få krediten att fungera bättre för alla. Företaget är verksamt i Storbritannien, Tyskland, Österrike, Schweiz, Danmark, Norge, Finland, Sverige och Amsterdam.

Lowell bildades 2015 efter sammanslagningen av de brittiska och tyska marknadsledarna: Lowell Group och GFKL Group. Under 2018 slutförde Lowell förvärvet av Carve-out Business från Intrum, som har marknadsledande positioner i Norden. Det backas upp av det globala riskkapitalbolaget Permira  och Ontario Teachers' Pension Plan.

www.lowell.com

Om TietoEVRY

TietoEVRY skapar digitala fördelar för företag och samhälle. Vi är ett ledande digitalt tjänste- och mjukvaruföretag med lokal närvaro och global kapacitet. Våra nordiska värderingar och arv styr vår framgång. TietoEVRY har sitt huvudkontor i Finland och sysselsätter cirka 24 000 experter globalt. Företaget betjänar tusentals företags- och offentliga kunder i mer än 90 länder. TietoEVRYs årsomsättning är cirka 3 miljarder euro och dess aktier är noterade på NASDAQ i Helsingfors och Stockholm samt på Oslo Børs. www.tietoevry.com

För mer information, ta kontakt