UPM Biochemicals väljer ny e-handelslösning från Tieto

05 maj 2017

UPM Biochemicals har valt Tieto som leverantör av en ny e-handelslösning. Syftet är att stärka företagets globala marknadsföring och försäljning genom en förbättrad online-upplevelse. Lösningen är baserad på Tieto Commerce Cloud, en molntjänst för marknadsföring, försäljning och service i flera kanaler, som skapats tillsammans med företaget Commercetools.

UPM Biochemicals utvecklar innovativa och hållbara träbaserade biokemikalier för flertalet ändamål. För att öka sin närvaro på den globala marknaden och för att stödja verksamhetens tillväxt har UPM beslutat att satsa på företagets digitala marknadsföring och försäljning.

“Tieto är en av UPM:s viktigaste partners. De har rätt kompetens för att skapa e-handelslösningar som kan stötta vår växande verksamhet och hjälpa oss att nå våra mål. Vi jobbar enligt ett startup-arbetssätt och siktar på kraftig tillväxt, därför vill vi att vår partner ska ha samma inställning”, säger Juuso Konttinen, vice VD, UPM Biochemicals.

Enligt avtalet ska Tieto ansvara för den fullständiga leveransen av tjänsten, från design, utveckling och integrering, till kvalitetssäkring och styrning av programvaran, vilket ska säkerställa även framtida utveckling. Med ett enhetligt tjänsteavtal kan Tieto Commerce Cloud erbjuda UPM såväl flexibilitet som enkelhet.

Tieto har även undersökt UPMs kundresa och kartlagt interna och funktionella krav för att möjliggöra en omnikanalslösning. Olika arkitektoniska alternativ analyserades också, vilket ledde till att Tieto rekommenderade en lösning baserad på micro-tjänster som svar på UPM Biochemicals affärsbehov.

“Micro-tjänster blir allt mer populära. För att skapa en relation med kunderna erbjuder denna lösning snabbare lanseringar och utveckling, vilket även garanterar att områden med de största affärsmässiga fördelarna prioriteras. Detta är viktiga faktorer då man eftersträvar tillväxt och förnyelse av en verksamhet med tydlig startup-mentalitet”, säger Jaakko Hallavo, affärskonsult på Tieto.

Tieto Commerce Cloud möjliggör snabbare utveckling och anpassning för framtida affärsbehov. Genom att kombinera Commercetools och andra liknande API-lösningar med Amazon AWS-kapaciteten kan Tieto erbjuda en modern och enhetlig omnikanalslösning.

Som ett led i lanseringen av Tieto Commerce Cloud har Tieto och Commercetools undertecknat ett partnerskapsavtal för att erbjuda moderna API-lösningar för handeln åt nordiska företag.

“Många storföretag kämpar fortfarande med att implementera dessa teknologier. Med Tieto Commerce Cloud  kan vi säkerställa att våra företagskunder kan använda sig av modern IT-arkitektur och snabba sätt att arbeta med existerande teknologier och styrningsmodeller. Det handlar om att kombinera det bästa av två världar”, fortsätter Jaakko Hallavo.

Commercetools omnämndes nyligen i rapporten “The Forrester Wave™ B2C Commerce Suites 2017”. Commercetools fick högsta möjliga poäng bland tre kriterier, bland annat för micro-tjänster och servicearkitektur.

"Vi är glada över att ha Tieto som partner och tillsammans kunna introducera micro-tjänster i Norden. Micro-tjänster är en ny typ av arkitektur med stark potential och som många företag önskar kunna utnyttja. Men trots det är det få handelsplattformar som kan göra det till fullo. Med nya Tieto Commerce Cloud möjliggör vi detta, genom att erbjuda helhetslösningar som tillåter våra kunder att ta del av snabbare och mer flexibla sätt att skapa nya kundnära relationer”, säger Dirk Weckerlei, Partner Manager för Commercetools.

Läs mer om Tieto Commerce Cloud: https://campaigns.tieto.com/commercecloud

För ytterligare info, vänligen kontakta

Jaakko Hallavo, affärskonsult, Customer Experience Management, Tieto
Tfn: +358 40 548 3611 e- post: Jaakko.Hallavo@tieto.com

Juuso Konttinen, vice VD UPM Biochemicals,
Tfn: + 358 40 531 7405 e- post : Juuso.Konttinen@upm.com

Manuela Goller, Corporate Communications, commercetools
Tfn:+49 173 6155601 e-post: Manuela.Goller@commercetools.com

Om UPM
Genom att förnya bio- och skogsindustrin bidrar UPM till en hållbar framtid inom sex verksamhetsområden: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Paper ENA och UPM Plywood. Våra produkter görs av förnyelsebara material som kan återvinnas. Vi hjälper kunder i hela världen. Koncernen har cirka 19 300 medarbetare och den årliga omsättningen är ungefär 10 miljarder euro. UPM är listad på NASDAQ OMX i Helsingfors. www.upm.com

Om Commeretools
Commercetools har kontor i Tyskland och USA och anlitas av företag inom B2C och B2B över hela världen, bland annat välkända modemärken, livsmedelsföretag och gör-det-själv-butiker litar på Commercetools när det gäller att få fart på e-handeln. Besök www.commercetools.com för mer information.

Om Tieto
Tieto vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till livslångt värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem. www.tieto.se

Dela på Facebook Twittra Dela på LinkedIn