Tieto toimittaa e-Commerce -ratkaisun UPM:lle – tavoitteena ketteryys ja asiakaspalvelun tehostaminen globaalisti Biokemikaalit-liiketoiminnossa

05 toukokuuta 2017

UPM Biochemicals on valinnut Tiedon toimittaman eCommerce -ratkaisun edistääkseen globaalia markkinointia ja myyntiä paremman asiakaskokemuksen avulla. Ratkaisu perustuu Tieto Commerce Cloudiin, joka on pilvipohjainen palvelualusta monikanavaiseen markkinointiin, myyntiin ja asiakaspalveluun. Uuden palvelun keskeinen tekijä on mikropalvelupohjainen commercetools-alusta.

UPM Biochemicals kehittää innovatiivisia ja kestävän kehityksen mukaisia, puuhun perustuvia biokemikaaleja useisiin erilaisiin teollisuuden tarpeisiin. UPM päätti kehittää online-markkinointiaan ja -myyntiään parantaakseen globaalia positiotaan ja kasvattaakseen liiketoimintaansa.

“Tieto on UPM:n avainkumppani. Heidän vahva kokemuksensa eCommercen alalla, sekä heidän käytännöllinen ja ketterä tapansa rakentaa eCommerce-ratkaisuja kasvavalle liiketoiminnalle, auttavat meitä saavuttamaan itsellemme asetetut päämäärät. Koska työskentelemme start-up-moodissa tähdäten voimakkaaseen kasvuun, haimme kumppaniltamme samaa lähestymistapaa, sanoo Juuso Konttinen, Vice President, UPM Biochemicals.

Nyt solmitun sopimuksen mukaisesti Tieto vastaa palvelun kokonaistoimituksesta sisältäen palvelumuotoilun, sovelluskehityksen, integraatiot, testauksen sekä jatkuvan sovellustuen. Tällä varmistetaan kokonaisvaltainen toimitus ja palvelun joustava jatkokehitys. Tieto Commerce Cloud tuo UPM:lle sekä joustavuutta että yksinkertaisuutta yhden sopimuksen myötä.

Tieto toimitti UPM:lle eCommerce -selvityksen, jonka tarkoituksena oli muotoilla asiakaspolku ja koota yhteen ratkaisulle asetetut vaatimukset sekä tunnistaa asiakkaan monikanavaratkaisulta edellyttämät vaatimukset. Lisäksi määriteltiin ratkaisun arkkitehtoniset vaihtoehdot. Tämän perusteella Tieto ehdotti mikropalvelupohjaista ratkaisua UPM Biochemicalsin tarpeisiin.

“Mikropalveluiden suosio on kasvanut voimakkaasti - ja hyvästä syystä. Varsinkin asiakasrajapinnan palveluiden kehittämisessä tämä arkkitehtoninen lähestymistapa mahdollistaa nopeammat toteutukset ja toteutuksen ketteryyden, samalla varmistaen kehitystyön kohdentamisen eniten liiketoimintahyötyä tuoville alueille. Nämä ovat merkittäviä tekijöitä asiakkaidemme tähdätessä start-up -ajattelun kautta kasvuun ja liiketoiminnan uudistamiseen,” Tiedon johtava konsultti Jaakko Hallavo sanoo.

Tieto Commerce Cloud mahdollistaa ratkaisujen nopeat toimitukset tuomalla ketteryyttä kehitystyöhön sekä joustavuutta liiketoiminnallisten tarpeiden täyttämiseen. Tieto pystyy toimittamaan kokonaisvaltaisen monikanavaratkaisun yhtenä palveluna yhdistämällä parhaat ratkaisut kuten commercetools -teknologian ja muita vastaavia API -ratkaisuja Tiedon omiin ratkaisuihin ja Amazon AWS -palveluihin.

Tieto Commerce Cloud -palvelun lanseerauksen yhteydessä Tieto ja commercetools allekirjoittivat kumppanuussopimuksen.

“Monet suuretkin yritykset kamppailevat yhä näiden modernien teknologioiden parissa. Tieto Commerce Cloud on vastauksemme haasteeseen. Haluamme varmistaa, että yritysasiakkaamme voivat yhdistää nykyisiin teknologiaratkaisuihinsa ja hallintamalleihinsa moderneja arkkitehtonisia lähestymistapoja ja ketteriä työskentelytapoja. Tässä on kyse molempien maailmojen parhaiden osien yhdistämisestä, Jaakko Hallavo jatkaa.

Commercetools esiteltiin äskettäin The Forrester Wave™ B2C Commerce Suites Q1 2017 -raportissa. Tutkimustalo korosti, että pilvipohjaiset, palveluorientoituneet sekä moderneja ja moduulisia kaupankäyntiratkaisuja sisältävät arkkitehtuurit ovat nykyisin pakollinen osa liiketoiminnan tavoitearkkitehtuureja. Commercetools sai parhaat mahdolliset arvosanat kolmen kriteerin kohdalla, mukaan luettuina sen mikropalvelut ja palveluorientoitunut arkkitehtuuri.

"Olemme iloisia yhteistyöstä Tiedon kanssa. Nyt voimme yhdessä esitellä uraauurtavan mikropalvelu-lähestymistavan Pohjoismaissa. Vaikka mikropalvelukonsepti ei sinänsä ole uutuus, se koetaan yhä uutena arkkitehtuurina, jonka merkittävän voimakasta potentiaalia usea vähittäiskauppias ja monet brändit haluavat hyödyntää. Kuitenkin vain harva kaupallinen alusta voi hyödyntää sitä kokonaisuudessaan. Tieto Commerce Cloudin avulla kuromme tämän kuilun umpeen ja tarjoamme kokonaisvaltaisen ratkaisun, joka mahdollistaa asiakkaillemme laadullisen harppauksen nykyistä nopeampaan ja joustavampaan tapaan luoda uusia asiakaskeskeisiä palveluita”, commercetoolsin Partner Manager Dirk Weckerlei sanoo.

Lisätietoja Tieto Commerce Cloudista: https://campaigns.tieto.com/commercecloud

Lisätiedot:

Jaakko Hallavo, johtava konsultti, Customer Experience Management, Tieto
P. +358 40 548 3611 s-posti: Jaakko.Hallavo@tieto.com

Juuso Konttinen, johtaja, UPM Biokemikaalit,
P. + 358 40 531 7405 s-posti: Juuso.Konttinen@upm.com

Manuela Goller, Corporate Communications, commercetools
P. +49 173 6155601 s-posti: Manuela.Goller@commercetools.com

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper Europe and North America ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 19 600 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM - The Biofore Company - www.upm.fi

commeretools – Tietoa meistä
commercetools on seuraavan sukupolven ohjelmistoteknologian yritys, joka true cloud -alustallaan tarjoaa kaupankäynnille uuden ajan digitaalisen kaupankäynnin rakennuspalikat. Yrityksellä on konttorit Saksassa ja Yhdysvalloissa sekä B2C- ja B2B-yrityksiä kautta maailman, mukaan luettuina tunnettuja muotibrändejä, E-elintarvikeyrityksiä sekä Tee-se-itse -vähittäisliikkeitä, jotka ovat hyväksyneet commercetoolsin voimauttamaan digitaalista kaupankäyntiään. Lisätietoja: www.commercetools.com

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.com