Tieto fortsätter att leverera infrastrukturtjänster till Outokumpu

25 april 2017

Tieto fortsätter som leverantör av IT-infrastrukturtjänster till Outokumpu, en global ledare inom rostfritt stål. Företagen har tecknat ett femårskontrakt som innebär att Tieto kommer att leverera nästa generations infrastrukturtjänster till Outokumpu. Med Tietos lösning förstärker Outokumpu sin konkurrenskraft genom ökad effektivisering och med en global standardisering som ger möjlighet till snabbare lanseringstakt av nya lösningar.

I det förlängda kontraktet ingår en uppdatering av IT-infrastrukturen i syfte att ge effektivt stöd åt Outokumpus olika affärsfunktioner. Outokumpus målsättning är att sänka kostnaderna, förbättra servicekvaliteten, minska riskerna och integrera dess tjänster. Tieto tillhandahåller även en hybridlösning som baseras på Tieto OneCloud, vilket möjliggör en kombination av publika och privata molnlösningar, som ger en enhetlig tjänsteupplevelse för Outokumpu.

“Tieto hjälper oss att öka tillförlitligheten, kostnadsoptimera och att förbättra vår konkurrenskraft”, säger Matti Suurnäkki, CIO på Outokumpu.

“Vi är glada över att Outokumpu har valt oss till sin leverantör av infrastrukturtjänster. Jag ser fram emot att fortsätta vårt gemensamma uppdrag att stödja Outokumpus strategiska initiativ genom att modernisera IT-infrastrukturen”, säger Jaakko Tapanainen, chef för industri- och konsumenttjänster Finland på Tieto.

Med denna leverans hjälper Tieto Outokumpu att förbättra den övergripande kvalitetsnivån och möjliggör standardisering av globala processer. Därutöver kommer Outokumpu att få en modern, skalbar och kostnadseffektiv IT-infrastruktur som säkerställer den fortsatta verksamheten och lever upp till framtida affärsbehov.

Mer information kan lämnas av:
Jaakko Tapanainen, chef för industri- och konsumenttjänster Finland, Tieto
tel: +358 (0)40 543 6367, e-post: jaakko.tapanainen@tieto.com

Outokumpu är en global marknadsledare inom rostfritt stål. Vi tillverkar avancerade material som är effektiva, hållbara och återvinningsbara och med dem byggs en värld som varar för evigt. Rostfritt stål uppfanns för hundra år sedan och är ett idealiskt val för krävande användningsområden i allt från köksutrustning till broar, energianläggningar och medicinsk utrustning. Det är ett till 100 % återvinningsbart, korrosionsfritt, underhållsfritt, hållfast och hygieniskt material. Outokumpu har 10 000 anställda i över 30 länder med huvudkontor i Helsingfors, Finland. Outokumpu är listat på Nasdaq Helsingfors. www.outokumpu.com

Tieto vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till livslångt värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem. www.tieto.se

Dela på Facebook Twittra Dela på LinkedIn