Slår svindelalarm i forkant av Black Friday – ber folk være på vakt mot falske nettbutikker

17 november 2023

Årets Black Friday nærmer seg, og med det også starten på julehandelen. For svindlere er dette høysesong, og Tietoevry Banking, som samarbeider med banker både i Norge i Sverige om å forhindre svindel, ber nå folk være på vakt, spesielt mot falske nettbutikker.

Falske nettbutikker, ofte markedsført gjennom annonser på sosiale medier og med overbevisende og profesjonelt utformede nettsider, har ført til en kraftig økning i forbrukersvindel. Tietoevry Banking, som leverer løsninger til nordiske banker og kortutstedere, har sett en økning i svindelforsøk så langt i år som er 60 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Antallet svindelforsøk knyttet til falske nettbutikker har økt med 170 prosent i samme periode, hvor Tietoevry Banking har avverget svindel for 700 millioner kroner hittil i år.

André Moen Eide, sjef for Tietoevry Bankings forsvarssenter mot finansiell kriminalitet, oppfordrer derfor forbrukere til å være årvåkne. Han gir tre enkle råd for å unngå å bli lurt:

• Vær forsiktig med butikker du ikke kjenner til og tilbud som virker for gode til å være sanne. Kontroller også at nettsiden tilhører den faktiske butikken – det finnes falske sider som imiterer kjente butikkers nettsider.
  • Sikre at butikken bruker kjente og etablerte betalingstjenester.
  • Ved mislykkede korttransaksjoner, undersøk nøye før du prøver igjen. Det kan være bankens eller kortutstederens svindelbeskyttelse som blokkerer transaksjonen. Unngå å bruke et annet kort eller betalingsmåte uten å først bekrefte at butikken du handler hos faktisk er ekte.

– Hvis man likevel blir utsatt for svindel, bør man rapportere det til sin bank eller kortutsteder. Ofte kan det gjøres direkte i en app, eller ved kontakt med kundeservice. Denne typen rapporter hjelper også med å oppdage svindlere og beskytte andre. De fleste svindelforsøkene stoppes i sanntid uten at penger trekkes, men en liten del av svindlerne lykkes i å komme forbi dette, forklarer André Moen Eide.

– Svindel rammer hele samfunnet og medfører kostnader for både privatpersoner og banker, samtidig som store summer penger havner i kriminelles lommer. Det er derfor viktig at alle er bevisste på problemet og bidrar til å stoppe svindelen, avslutter han.

Om bakgrunnen for statistikken

Tietoevry Banking overvåker daglig omtrent 10 millioner transaksjoner for nordiske banker og kortutstedere, for å stoppe svindel. Av disse er bare en ytterst liten andel forsøk på svindel. Totalt oppdages omtrent 80% av svindelforsøkene i sanntid, uten at pengene trekkes fra offerets konto. Gjennom kontinuerlig menneskelig overvåking og tekniske løsninger som AI, stoppes ikke bare svindelen, men den analyseres også for å gi innsikt i vanlige metoder, antall forsøk og involverte summer knyttet til svindel.

Les mer om råd om falske nettbutikker og hvordan du kan beskytte deg: https://www.forbrukertilsynet.no/vi-jobber-med/netthandel/falske-nettbutikker

For mer informasjon, ta kontakt med:

Tietoevry Newsdesk, news@tietoevry.com , +358 40 570 4072

For mer informasjon