Kunstig intelligens for bedre produksjonseffektivitet

04 mai 2022

Tietoevry og Microsoft inngår nytt samarbeid innen kunstig intelligens – gir store fordeler for produksjonsbedrifter.

Tietoevry og Microsoft har annonsert et strategisk samarbeid innen automatisering, drevet av kunstig intelligens. Tietoevry vil bli Microsofts foretrukne partner i Nord-Europa for opprettelsen av automatiserte intelligente industrikontrollsystemer, basert på Microsofts low code plattform «Project Bonsai.» Samarbeidet vil hjelpe bransjen med å fange opp fordelene med intelligent automatisering.

Project Bonsai er en plattform for utvikling av kunstig intelligens med low code, som får fart på opprettelsen av automatisering drevet av kunstig intelligens for å oppnå bedre produksjonseffektivitet og redusere nedetid. Teknikere uten ekspertise innen informatikk kan bygge spesifikke intelligente komponenter som veileder operatøren, eller som direkte tar beslutninger som optimaliserer prosessvariabler.

– Dette samarbeidet er et viktig skritt for å hjelpe kundene på veien fra automatiserte systemer til systemer som er virkelig autonome, sier Laurence Janssens, Head of Manufacturing i Vest-Europa hos Microsoft. – Vi har allerede sett hvordan Project Bonsai har gitt verdi til de første kundene våre. Nå ønsker vi å skalere opp og levere lignende fordeler, sammen med Tietoevry, ved å basere oss på selskapets bransjekunnskaper, kundenærhet, ekspertise innen data, kunstig intelligens, skytjenester og tjenester for transformering av virksomheten.

– Vi er svært glade for å utvide samarbeidet vårt med Microsoft, sier Jaakko Tapanainen, leder for Industri og Skog hos Tietoevry Transform. – Vi pakker teknologi og bransjekunnskap på en slik måte at vi sammen med kundene kan få fart på fordelene med automatisering – oppnå bedre kvalitet, produktivitet og kostnadseffektivitet. Mulighetene kundene har til å oppnå betydelige besparelser er betydelige når de går over til autonome operasjoner. Intelligent automatisering kan også bidra til å nå bærekraftsmål – som å redusere avfall og optimalisere energiforbruket.

Tradisjonelt krever innføringen av kunstig intelligens store investeringer i ekspertise innen informatikk, noe som ofte hindrer bedrifter i å oppnå alle fordelene med automatisering. Low code plattformen Project Bonsai gjør det enkelt for bedriftene å vurdere hvilke muligheter de har for automatisering, samtidig som det bidrar til skalerbarhet. Plattformen hjelper produksjonsbedrifter med å oppnå best mulig kvalitet på prosessutfall, som innen produksjon av tremasse og energi. I stedet for å måtte justere inndataene i produksjonsprosessen manuelt for å oppnå gunstige resultater kan teknikerne anvende Project Bonsai til å bygge intelligente kontrollere som registrerer og tilpasser seg til skiftende forhold.

– Vi synes det er spennende å kombinere den intelligente utviklingsplattformen Project Bonsai med Tietoevrys implementeringskraft og enorme ekspertise innen informatikk og bruk av skyen, f.eks. i Microsoft Azure, for å hjelpe kundene med å transformere forretningsvirksomheten sin, avslutter Jannsens.

Mer informasjon om Project Bonsai for autonomous systems – Microsoft AI

Project Bonsai industrial automation - Tietoevry's industrial automation services

For mer informasjon, kontakt:
Tietoevry Newsdesk, news@tietoevry.com, tlf +358 40 570 4072

For mer informasjon