Tone er en av Norges 50 fremste tech-kvinner

For sjette året på rad har ODA-Nettverk og Abelia kåret Norges 50 fremste tech-kvinner.

08 mars 2022

Tone Jensen så et potensial i et produkt som egentlig var på vei til å fases ut. Nå er appen hun og hennes team har skapt, en gryende eksportsuksess for Tietoevry. Det er kanskje ikke så rart at Tone på selveste kvinnedagen kåres som en av Norges 50 fremste tech-kvinner.

For sjette året på rad har ODA-Nettverk, Nordens ledende nettverk for kvinner i tech, og Abelia, NHO-foreningen for kunnskaps- og teknologibedrifter, kåret Norges 50 fremste tech-kvinner. Vår dyktige Tone Jensen, som er seksjonsleder og løsningsarkitekt for Card Mobile App i Tietoevry Banking, er en av disse 50.

- Vi er veldig stolte over at Tone er med i kåringen over Norges fremste tech-kvinner. Det er ikke uventet at hun er lagt merke til, for Tones sterke forståelse og interesse for alle viktige sider av teknologiutvikling kombinert med dyp innsikt i kundenes behov, har resultert i kreative, digitale løsninger av høy funksjonalitet og kvalitet som kommer kundene våre til gode, forteller Mario Blazevic, Head of Card Issuing i Tietoevry Banking.

Det startet på NTNU i Trondheim

Tone er opprinnelig fra Kristiansund, men det var i Trondheim på 90-tallet på masterstudiet i Informatikk ved NTNU, hun for alvor dykket ned i teknologiens spennende verden.

Etter endt studie gikk turen til programvarehuset Novit i Trondheim, som etter oppkjøp fra Telenor nå er innlemmet i Tietoevry. Tone har jobbet som programmerer og løsningsarkitekt innen nettbank og bank i en årrekke, før hun for fire år siden startet oppbyggingen av enheten Card Mobile App, som hun er seksjonsleder for.

Enheten bygget hun etter at hun så potensialet i å utvikle en app som gir sluttbrukerne full oversikt og tilgang til å administrere betalingskortene sine, da også for banker utenfor Norge.

- MyCards-appen er fullt ut native for iOS og Android og er en digital utvidelse av kortet. Her kan sluttbrukeren blant annet få full oversikt over alle transaksjoner, sperre kort, mulighet til å legge kortet inn i ulike betalingsløsninger som Apple Pay og Google Pay eller bruke den til sterk kundeautentisering ved netthandel. Vi jobber med å introdusere enda flere funksjoner og tjenester i MyCards. Fordelen for bankene eller kortutstederne er at MyCards-appen hjelper dem å bli kompitabel med stadig nye krav fra myndigheter og kortselskap, noe som har vært utfordrende i enkelte land, og derfor har den også blitt godt mottatt internasjonalt, forteller Tone.

Løsningen er i dag i bruk hos over 30 kunder i Norden, Storbritannia og Irland, og i tillegg leverer Tones enhet komponenter til bruk i andre mobilapper.

Tech-bransjen må inspirere flere jenter

I teamet til Tone jobber det i dag 16 personer, syv av dem er jenter. Tone mener at teknologi som fagfelt er et viktig satsingsområde for fremtiden. Det favner bredt, byr på store utviklingsmuligheter og løsningene som skapes er viktige for folk i hverdagen.

- Jeg ansetter ikke noen fordi de er kvinner. Jeg ansetter fordi de har lyst til å jobbe med teknologi og programmere. Så må vi i bransjen gjøre det vi kan for å vise frem hva teknologi tilbyr av jobbmuligheter, og spesielt hvordan teknologi er med på å forme utviklingen av samfunnet. Vi må inspirere jenter til å ta valget mot teknologi som yrke. Det valget tenker jeg bør tas så tidlig som mulig og det må gjøres på jentenes premisser. Her har vi i teknologibransjen en utfordring å jobbe med.

Se folk faglig

Som leder er Tone opptatt av se folk og bidra til faglig utvikling gjennom å være en god sparringspartner.

- Det har aldri vært viktig for meg å være leder, men jeg liker å ha muligheten til å påvirke. Som leder kan jeg påvirke at vi ansetter riktig kompetanse for å løse oppgavene og utvikle gode løsninger. Med min tekniske bakgrunn kan jeg virkelig vise genuin faglig interesse og forståelse hos teamet mitt og overfor kundene vi jobber med. For meg er det viktig å virkelig se kollegaene mine, slik at jeg motiverer dem til å prestere best mulig , utvikle seg selv og løfte dem både faglig og som kolleger.

Tone er en rollemodell

I Tietoevry er Tone en av 1250 kvinner i Norge. Selskapet har totalt sett en kvinneandel på 29 prosent, på linje med bransjen generelt, men har satt seg et langt større mål enn det. Innen 2030 er ambisjonen at det skal være 50 prosent kvinneandel i selskapet. For å lykkes med dette har de blant annet utarbeidet et mangfold- og inkluderingscharter, og de jobber med kjønnsnøytralt språk i stillingsannonsene hvor de fjerner typisk maskuline ord for å få flere kvinnelige søkere.

Formålet med kåringen er å øke andelen kvinner som jobber med teknologi i næringslivet og offentlig sektor. For å løse vår tids store utfordringer trenger Norge problemløsere av flere kjønn. Andelen kvinner som jobber med teknologi er for lav og landet vårt trenger at flere kvinner får øynene opp for teknologi. Dette vil Abelia og ODA-Nettverk gjøre noe med. Derfor løftes de dyktige talentene Norgeallerede har frem for å inspirere nye jenter til å velge teknologi.

- Tone er en enestående rollemodell og inspirasjonskilde for alle kvinner som jobber med, eller ønsker å jobbe, innen teknologi. Hos oss er Tone involvert i alt fra kundedialog og kravspesifikasjon til løsningsdesign, forretningsutvikling og lansering av produkter og løsninger til markedet. Som leder bygger Tone innovative, smidige team med høy faglig ytelse som introduserer nye, banebrytende teknologiske løsninger til markedet, forteller en stolt Blazevic.

Teknolog også på fritiden

Med to døtre som begge er aktive turnere, er Tone svært delaktig i jentenes idrettsmiljø utenfor jobben. Her deltar hun i komiteer og frivillig arbeid for turnmiljøet. Teknologikompetanse kommer godt med her også. Hun har laget både nettsider og nettbutikk for turnforeningen.

- Det kan se ut som jeg ikke slipper unna fag utenom jobben heller, avslutter hun humoristisk.

Her kan du lese mer om ODA nettverk, NHO-foreningen Abelia og selve kåringen;

NHO-foreningen Abelia og ODA-Nettverk kåret Norges 50 fremste tech-kvinner.

Tone Jensen, Head of Card Mobile App hos Tietoevry Banking og en av Norges 50 fremste kvinner innen tech.

For mer informasjon, kontakt:
Geir Remman, Communications Lead i Tietoevry Banking
Mob 970 55 017 / geir.remman@tietoevry.com