Ilmarinen utvikler fremtidens forsikringstjenester med Tieto

02 februar 2018

Det finske pensjonsforsikringselskapet Ilmarinen velger Tieto som partner i sitt arbeid med å fornye pensjonsprosesser og utvikle digitale tjenester for forsikrings- og pensjonskundene. Nå kan Ilmarinen tilby nye og plattformuavhengige tjenester som også skal forbedre selve kundeopplevelsen.

Finland er blant verdens mest digitale land, og ble i 2017 kåret til EUs nest mest digitale medlemsland i den såkalte DESI-indexen. Landet gjennomfører for tiden en rekke digitaliseringsprosesser, blant annet en nært forestående lansering av et nytt inntektsregister. Disse prosessene vil gjøre at forsikringsselskaper kan tilby mer tidsriktige, digitale tjenester. Gjennom et nytt prosjekt som heter “Vakuuta vaivattomasti” (Enkel forsikring), skal Tieto utvikle nye typer fleksible, digitale tjenester for å lette saksgangen for Ilmarinens kunder. Forsikringsprosessen og systemene som støtter dem skal fornyes for å oppnå økt effektivitet og smidighet.

Ilmarinen har mål om å bli den mest attraktive leverandøren av pensjonsforsikringer ved å tilby uovertruffen kundeservice, tjenester av høy kvalitet og enkle transaksjoner.

- Vi jobber i et forretningsmiljø som baseres mer og mer på sanntidsinformasjon, og vi ønsker å utvikle nye og innovative tjenester for kundene. Det holder ikke å bare tilby noen utvalgte digitale tjenester, men vi har behov for omfattende endringer i forretningssystemene vi bruker. Vi valgte Tieto som partner fordi de har sterk innsikt i forsikringsbransjen og kan vise til gode resultater innen rask og fleksibel leveranse, sier Sini Kivihuhta, direktør hos Ilmarinen.

- Forsikringsbransjen må kunne reagere lynraskt på digitale driftsendringer. Kjernesystemene må moderniseres slik at de kan støtte nye, digitale prosesser og tjenester. Det krever mot å endre på tradisjonelle prosesser, for eksempel gjennom økt automatisering. Vi er veldig glade over å få delta i utviklingen av nye, fleksible tjenester for det største tjenestepensjonsselskapet i Finland, sier Magnus Berggren, leder av i Tieto Financial Services i Norge.

Fornyelsesprosessen startet våren 2017 og resultatene viser allerede en sterk fremgang for mobile transaksjoner og økt automatisering. Da Ilmarinen fusjonerte med Etera i januar, ble målene for prosjektet omdefinert og utviklingssamarbeidet med Tieto ble forsterket. Prosjektet skal hovedsaklig gjennomføres i 2018 og 2019.

Kontakt for ytterligere informasjon:
Knut Ekern, Tieto Norge, Telefon: 93 00 26 00, epost: knut.ekern[at]tieto.com

Ilmarinen er Finlands største tjenestepensjonsselskap for privat sektor. Selskapet har ansvar for pensjonsdekningen til over 1,1 millioner finner. Ilmarinen bygger et bedre arbeidsmiljø og bidrar til at kundene lykkes. www.ilmarinen.fi

Tieto har som mål å gripe de betydelige mulighetene som oppstår i en stadig mer datadrevet verden, og omdanne disse til varige verdier for mennesker, næringsliv og samfunn. Vi skal bli kundenes førstevalg for virksomhetsfornyelse ved å kombinere våre styrker innen programvare og tjenester med en sterk drivkraft for utvikling av økosystemer og kontinuerlig innovasjon med partnere.

Vedlegg