Tieto inngår netthandelsavtale med Felleskjøpets svenske butikkjede

22 mars 2017

Granngården, en kjede med mer enn 100 butikker rundt om i Sverige som spesialiserer seg på produkter innen hage, dyr og landsbruk, har valgt Tieto som sin nye partner for opprettelse av neste-generasjons løsning for netthandel og omnikanalstrategi. Den nye løsningen skal bidra til at Granngården kan videreutvikle digitale kundeopplevelser med mål om å øke inntekter og skape sømløse omnikanalopplevelser.

Granngården har benyttet SAP Hybris de siste årene, men hadde behov for å stabilisere og fornye systemet sitt for å styrke den digitale kundeopplevelsen og øke salget. Den vellykkede avtalen har blitt inngått parallelt med Tietos økte fokus på netthandel og overtakelsen av det finske selskapet Smilehouse, som utvidet ekspertisen deres i bruken av netthandelprogramvaren SAP Hybris.

- Det er helt avgjørende å investere i digitalisering dersom vi skal oppnå vekst. Samarbeidet med Tieto gjør at vi kan fornye oss mye raskere enn før. Hvis vi ønsker suksess, er det viktig å satse på raske leveranser til markedet og øke egen fleksibilitet, sier Monika Dagberg, sjef for netthandel ved Granngården.

Dag Widell, selskapets IT-direktør, ser en øyeblikkelig effekt av partnerskapet: - Tietos brede kunnskap om SAP Hybris og de strukturerte arbeidsmetodene deres av høy kvalitet har allerede stabilisert Hybris-plattformen vår og økt kvaliteten.

Granngården er den andre strategiske kunden som Tieto har inngått avtale med den siste tiden på det svenske netthandelmarkedet. Varehandelkjeden Indiska Magasinet, med circa 100 butikker rundt om i Norden, har sammen med Tieto-teamet greid å implementere den nye løsningen i omnikanaloperasjonene sine.

- Vi er veldig stolte av at Granngården valgte oss. Tieto har nå flere enn 300 medarbeidere som fokuserer på digitale kundeopplevelser og dekker områder som netthandel, innholdsadministrasjon, analyse, persontilpasset innhold, kundetjenester, digitalisering av butikk og big data. Kombinert med erfaringene våre på ulike industriområder, kjernesystemer og for eksempel sky- og sikkerhetstjenester, kan vi tilby kundene våre et veldig pålitelig ende til ende-konsept, sier Jaakko Hartikainen, Tietos ansvarlig for digitale kundeopplevelser.

Kontaktpersoner for media:
Knut Ekern, Tieto Norge, telefon: 930 02 600

Granngården har røtter i svensk landbruk siden 1880. Historien til selskapet vitner om dyp kunnskap om kultivering, dyr og natur. Selskapet ønsker å bli ansett som en kunnskapsrik og hjelpsom nabo for de som ønsker å leve i naturen. Granngården har 109 butikker rundt om i Sverige, omtrent 550 ansatte og nettbutikk www.granngarden.se

Tieto har som mål å gripe de betydelige mulighetene som oppstår i en stadig mer datadrevet verden og omdanne disse til varige verdier for mennesker, næringsliv og samfunn. Vi skal bli kundenes førstevalg for virksomhetsfornyelse ved å kombinere våre styrker innen programvare og tjenester med en sterk drivkraft for utvikling av økosystemer og kontinuerlig innovasjon med partnere (www.tieto.com).