Tietoevry ja Microsoft aloittavat uuden yhteistyön tekoälyautomaatiossa – mittavia hyötyjä valmistavalle teollisuudelle

04 toukokuuta 2022

Uuden strategisen yhteistyön myötä Tietoevrystä tulee Microsoftin ensimmäinen Pohjois-Eurooppalainen kumppani, joka toimittaa Microsoft Project Bonsai- alustalle perustuvia tekoälyratkaisuja teollisuuden autonomisiin ohjausjärjestelmiin. Kumppanuuden tavoitteena on auttaa teollisuusyrityksiä saavuttamaan tekoälypohjaisen automaation tarjoamat edut täysimittaisesti.

Microsoft Project Bonsai on low-code-kehitysalusta tekoälyautomaatiolle, jonka avulla voidaan tehostaa tuotantoa, vähentää hävikkiä ja minimoida tuotantokatkoja. Alusta mahdollistaa tekoälykomponenttien nopean rakentamisen ilman koodaamista tai syvää datatieteen osaamista. Tekoälyä voidaan käyttää joko työntekijöiden ohjaamiseen tai tehdä sen avulla suoraan päätöksiä liittyen teollisen valmistusprosessin muuttujien optimointiin.

”Yhteistyön myötä autamme yrityksiä siirtymään automatisoiduista järjestelmistä todella autonomisiin järjestelmiin. Meillä on erinomaisia näyttöjä asiakashyödyistä, joita Project Bonsai on mahdollistanut ja nyt tarkoituksena on tarjota näitä hyötyjä yhä laajemmin myös eurooppalaisten yritysten käyttöön. Tietoevry on paras mahdollinen kumppani tällä matkalla vahvan toimialaosaamisensa, erinomaisten data-, tekoäly-, pilvipalvelukyvykkyyksiensä sekä laajan liiketoiminnan transformaatio-osaamiseen myötä”, sanoo Laurence Janssens, Microsoftin Länsi-Euroopan teollisuuden asiakkaista vastaava johtaja.

“Olemme iloisia yhteistyön laajenemisesta Microsoftin kanssa. Yhdistämme viimeisimmät teknologiat toimialaosaamiseen, jotta voimme tarjota asiakkaille automaation myötä parempaa laatua, tuottavuutta ja kustannustehokkuutta. Autonomiseen toimintaan siirryttäessä kustannussäästöpotentiaali asiakkaillemme on merkittävä. Tekoälyyn pohjautuva automaatio voi myös auttaa asiakkaitamme saavuttamaan vastuullisuustavoitteita esimerkiksi pienentyneen hävikin ja energian kulutuksen myötä”, sanoo Jaakko Tapanainen, teollisuus- ja metsäsektorin liiketoimintajohtaja, Tietoevry Transform.

Perinteisesti tekoälyn käyttöönotto edellyttää laajoja investointeja datatieteen osaamiseen, minkä vuoksi yritysten on usein vaikea saavuttaa automaation tarjoamia etuja täysimääräisesti. Project Bonsain low-code-alusta tarjoaa yrityksille vaivattoman tavan arvioida omaa automaatiopotentiaaliaan, minkä lisäksi se mahdollistaa ratkaisujen skaalautuvuuden. Käytännössä tekoälyautomaatio auttaa teollisuusyrityksiä tuottamaan mahdollisimman korkealaatuisia tuotteita, esimerkiksi sellua tai öljyä. Sen sijaan, että työntekijöiden pitää manuaalisesti säätää tuotantoprosessin ainesosia optimaalisen lopputuloksen saavuttamiseksi, he voivat käyttää Project Bonsain tekoälyä, joka tunnistaa muuttuvat tekijät ja optimoi prosessin ne huomioiden.

“Olemme innoissamme uuden yhteistyön tuomista mahdollisuuksista. Yhdistämällä ainutlaatuisen Project Bonsai tekoälyautomaation kehitysalustan Tietoevryn toimituskykyyn sekä laajaan data- ja pilviosaamiseen, esimerkiksi Microsoft Azuren alueella, voimme tukea asiakkaita liiketoimintamuutoksessa parhaalla mahdollisella tavalla”, sanoo Jannsens.

Tietoevryn viestintä, news@tietoevry.com, 040 570 4072

Project Bonsai for autonomous systems – Microsoft AI

Project Bonsai industrial automation - Tietoevry's industrial automation services

Tietoevry tukee yhteiskunnan kehitystä vastuullisen teknologian avulla. Olemme johtava teknologiayritys, jolla on pitkä historia Pohjoismaissa sekä globaalit kyvykkyydet. Arvojemme - avoimuus, luottamus ja monimuotoisuus - ohjaamana rakennamme asiakkaidemme kanssa digitaalista tulevaisuutta, jossa yritykset, yhteiskunnat ja ihmiskunta menestyvät.

24 000 pilviteknologiaan, dataan ja ohjelmistoihin erikoistunutta asiantuntijaamme ympäri maailmaa palvelevat tuhansia yksityisen ja julkisen sektorin asiakkaita yli 90 maassa. Tietoevryn vuotuinen liikevaihto on noin 3 miljardia euroa ja yhtiön osakkeet on listattu NASDAQissa Helsingissä ja Tukholmassa sekä Oslo Børsissä. www.tietoevry.com

Haluaisitko kuulla lisää?

Jaakko Tapanainen