TietoEVRY selvitti: Suomalaisten luottamus verkko-ostamiseen nousussa, mutta myös kivijalkaa kaivataan – kuluttaja haluaa tulla kohdatuksi joka kanavassa

04 joulukuuta 2020

Verkkokauppa näyttäisi kasvattaneen luottamustaan suomalaisten keskuudessa. Samanaikaisesti kuluttajat toivovat myös perinteisiä ostosmahdollisuuksia. E-kaupassa digiloikka etenee harkiten, ja asiakkaat haluavatkin tulla kohdatuksi itselleen sopivimmalla tavalla. Vähittäiskauppiaiden tuleekin kehittää kaikkia asiakaspalvelun kanaviaan.

TietoEVRYn Tietoturvabarometri selvitti nyt toista kertaa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa kuluttajien näkemyksiä tietoturvasta, mukaan lukien verkkokauppa. Luottamus verkko-ostamiseen on Suomessa hienoisessa nousussa. Suomalaisista 77 % kokee verkko-ostamisen erittäin tai melko turvalliseksi. Vuoden 2018 Barometrissä vastaava osuus oli 69 %. Luottamuksen kasvua kuvaa myös se, että tänä vuonna viidennes suomalaisista piti verkko-ostamista erittäin tai jonkin verran turvattomana, kun vuonna 2018 osuus oli lähes kolmannes.

Selvityksen tulos valaa alustavaa uskoa Suomen verkkokauppa-alalle. Kaupan Liiton selvityksen mukaan  tulossa on “kaikkien aikojen digijoulu”. Usko myös näyttäisi saavan tukea verkkokaupan toteumasta. Kaupan liiton keväällä julkistaman selvityksen mukaan ”suomalaiset ostivat digitaalisesti vähittäiskaupan tuotteita koti- ja ulkomailta vuonna 2019 4,5 miljardilla eurolla. Euromääräinen kasvu oli 12 prosenttia vuodesta 2018.” Lisäksi ”60 prosentissa Suomessa tehtävistä verkko-ostoksista lähetys tulee kotimaasta.”

”Verkkokauppa on vakiinnuttanut asemansa Suomessa. Jouluostokset siirtynevät yhä vahvemmin verkkoon. Se, miten paljon kasvua tulee koronan myötä, on vielä auki. Luotettavan ja luotettavaksi koetun verkkokaupan rakentaminen näyttäisi jossain määrin nousseen kauppiaiden agendalle. Suunta on hyvä, mutta laakereilleen ei kukaan voi jäädä lepäämään. Digiluottamuksen hinta on jatkuva valppaus ja kehitystyö tietoturvan ja -suojan aloilla. Kuten nyt syksyllä on valitettavasti nähty, näiden laiminlyöminen rikkoo luottamuksen ja johtaa suuriin seuraamuksiin”, sanoo TietoEVRYn tietoturvaliiketoiminnan johtaja Maria Nordgren.

Verkko-ostaminen näyttää tietyiltä osin saavuttaneen jalansijan Suomessa. Suomalaisista neljännes (24 %) ei lainkaan tai juurikaan kaipaa tavallisessa kaupassa käymistä samalla lailla kuin ennen pandemiaa. Esimerkiksi kategorioissa muoti ja jalkineet, urheilu- ja vapaa-ajan varusteet, kodin elektroniikka ja kauneus- ja terveystuotteet yli 50 % suomalaisista aikoo pandemian jälkeenkin jatkaa verkko-ostamista samalla tasolla kuin nyt pandemian aikana.

Samanaikaisesti vaikuttaa siltä, että suomalaisten totutut tavat verkko-ostamisessa vaativat paljon muuttuakseen. Suomalaisista 38 % kaipaa ostosten tekemistä tavallisessa kaupassa samalla lailla kuin ennen korona-aikaa. Tämä on selvästi enemmän kuin Ruotsissa (27 %) ja Norjassa (26 %).

”Korona-aika on nostanut verkkokauppaa ja tämä kasvanut osuus säilynee suurena pandemian jälkeenkin. Digiloikassa mennään eteenpäin, mutta hitaasti ja harkiten. Selvää on, että suomalaiset arvostavat ja toivovat turvallisen etäostamisen lisäksi myös muunlaisia ostosmahdollisuuksia. Halutaan mahdollisuus hyödyntää itselle sopivia kanavia ja arkea helpottavia tapoja, niin verkossa kuin perinteisissä kaupoissa. Kauppiaille tämä tarkoittaa merkityksellisen asiakaskokemuksen rakentamista ja kehittämistä kaikissa kanavissa ja asiakaspolun vaiheissa. Mahdollisesti jopa liiketoimintamallien uudelleen miettimistä. Pitää keskittyä kokonaisvaltaisesti asiakkaan ymmärtämiseen, fokusointi vain kivijalkaan tai verkkoon voi kopsahtaa omaan nilkkaan”, sanoo TietoEVRYn vanhempi konsultti Nicolas Romi.

Verkkokauppa on luottamuspeliä. Alla helppoja käytännön vinkkejä, miten kuluttaja voi tehdä verkko-ostamisestaan turvallisempaa:

1. Maalaisjärki käteen. Jos joku tarjous kuulostaa liian hyvältä, se luultavasti on. Kukaan ei tarjoa 75 % alennusta uusimmasta iPhonesta.
  2. Tarkista lukko. Varmenteiden avulla hyvämaineisuutensa todistavan verkkosivuston tunnistaa siitä, että sen osoite alkaa ”https://”, ja osoitteen vieressä on lukon kuva.
  3. Tee verkko-ostokset suojatussa verkossa. Älä tee verkko-ostoksia suojaamattomissa langattomissa verkoissa – niissä hakkeri voi päästä käsiksi tietoihisi, jos niitä ei verkkoliikenteessä salata.
  4. Tarkista verkkokauppa tunnetulla hakukoneella. Ennen kuin alat tehdä ostoksia itsellesi tuntemattomassa verkkokaupassa, etsi verkkokaupasta käyttäjäarvioita muilta kuluttajilta tunnetulla internetin hakukoneella. Jos esimerkiksi kauppa on saanut hyviä arvioita, on se yleensä hyvä merkki.
  5. Älä lavertele ylimääräisiä turhaan. Jos verkkokauppa on uusi ja tuntematon, yleensä ostoksen voi tehdä tallettamatta mitään ylimääräistä tietoa itsestään tai luomatta ylimääräistä tiliä. Tällöin kauppa saa vain kaupan suorittamiseen, laskutukseen sekä tavaran/palvelun toimittamiseen tarvittavat tiedot.

TietoEVRYn Tietoturvabarometri toteutettiin nyt toista kertaa. Edellinen toteutettiin vuonna 2018. Barometri kerää Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa kuluttajien näkemyksiä tietoturvasta ja -suojasta. Selvityksen toteuttivat TietoEVRYn toimeksiannosta tutkimuslaitokset Kantar Sifo (Ruotsi) ja Kantar (Suomi, Norja) ajanjaksolla 15.-22.9.2020. Vastaajien ikäjakauma oli 18-79, ja vastaajia oli kaikkiaan 3 093, joista Suomessa 1 046,  Ruotsissa 1 000 ja Norjassa 1 047. Selvityksen virhemarginaali on +/-5 prosenttiyksikköä.

Maria Nordgren, tietoturvaliiketoiminnan johtaja, TietoEVRY, 040 500 9760, maria.nordgren (at) tietoevry.com

TietoEVRYn viestintä, news (at) tietoevry.com, 040 570 4072

TietoEVRYn tietoturvabarometri (englanniksi): https://www.tietoevry.com/en/campaigns/2020/security-barometer-2020/

TietoEVRY luo digitaalista etumatkaa yrityksille ja yhteiskunnalle. Olemme digitaalisiin palveluihin ja ohjelmistoihin keskittynyt yhtiö, joka yhdistää paikallisen osaamisen sekä globaalit kyvykkyydet asiakkaidemme eduksi. Pohjoismaiset arvot luovat perustan onnistumisellemme.

Noin 24 000 asiantuntijaamme ympäri maailmaa palvelevat tuhansia yksityisen ja julkisen sektorin asiakkaita yli 90:ssä maassa. TietoEVRY:n liikevaihto on noin 3 miljardia euroa ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Suomessa. Yhtiö on listattu NASDAQissa Helsingissä ja Tukholmassa sekä Oslo Børsissä. www.tietoevry.com