Tieto liittyi jäseneksi MyData Global –järjestöön edistämään henkilötietojen eettistä käsittelyä

23 tammikuuta 2019

Tieto on liittynyt MyData Global -järjestöön ja samalla yhdeksi sen perustajajäsenistä. Kansainvälisen viime vuoden lokakuussa perustetun järjestön tavoitteena on parantaa ihmisten itsemääräämisoikeutta henkilötietoihinsa liittyen sekä mahdollisuutta siirtää tietoja sujuvasti yhdeltä palveluntarjoajalta toiselle. Näin taataan oikeudenmukainen ja kestävä digitaalinen yhteiskunta, jossa henkilötietojen jakaminen perustuu luottamukseen sekä tasapainoiseen ja oikeudenmukaiseen suhteeseen yksilöiden ja organisaatioiden välillä.

”MyData Global –järjestön tärkeät tavoitteet tukevat Tiedolla tekemäämme työtä luottamuksen ja läpinäkyvyyden lisäämiseksi eri toimijoiden välillä. Olemme esimerkiksi hyödyntäneet lohkoketjuteknologiaa muodostaessamme luottamuskerrosta digitaaliseen maailmaan organisaatioiden ja yksityishenkilöiden välille ja näin luoneet ekosysteemimme kanssa täysin uudenlaisia palveluja sekä liiketoimintamalleja eri toimialoille. Meille on ensisijaisen tärkeää olla mukana luomassa pelisääntöjä henkilötietojen eettisen käytön varmistamiseksi”, sanoo Tiedon lohkoketjuteknologioista vastaava Markus Hautala.

MyData Global -järjestön kotipaikkana on Suomi, mutta siinä on mukana jo yli 500 henkilöä ja 70 organisaatiota yli 40 maasta. Järjestö kasvaa koko ajan uusien tahojen liittyessä mukaan toimintaan.

Järjestön perustaminen on tulosta vuosien työstä. Ennen järjestön perustamista MyData-liike järjesti kansainvälistä konferenssia henkilötiedon asiantuntijoille Helsingissä kolmena vuonna peräkkäin ja loi aiheen ympärille maailmanlaajuisen yhteisön. MyData Global -järjestö on luonut yhteisölle virallisen rakenteen ja pyrkii sen myötä vaikuttamaan entistä vahvemmin siihen, että yksilöiden digitaaliset oikeudet tulevat huomioiduksi paremmin. Tieto on ollut aktiivisena toimijana MyData-yhteisössä sen alkumetreistä lähtien, osallistuen aktiivisesti yhteisön kokoontumisiin ja toimien konferensseissa mm. partnerina, puhujana ja järjestäjänä.

Lisätietoja

Markus Hautala, Liiketoimintajohtaja, lohkoketjuteknologiat, Tieto, p. +358 40 182 4299/ Tieto Newsdesk, news(at)tieto.com, p. +358 40 570 4072

MyData Global https://mydata.org/

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.fi