Tieto ja Telia aloittavat strategisen 5G-yhteistyön

22 tammikuuta 2019

Tieto ja Telia ovat solmineet strategisen yhteistyösopimuksen 5G-teknologian kehittämisestä. Yhteistyö kattaa uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämisen 5G-ympäristöissä. Tarkoituksena on yhdessä kiihdyttää verkkoteknologian ja sen sovellusalojen kehitystä, ensi vaiheessa Ruotsissa.

5G-teknologiaa on kehitetty jo useita vuosia. Ensimmäiset kaupalliset 5G-verkot saattavat tulla käyttöön jo tänä vuonna, joten yrityksillä on useita syitä ottaa 5G-teknologia kehityskohteeksi jo tässä vaiheessa.

Osana Telian kumppaniverkostoa Tieto on mukana kehittämässä 5G-teknologiaa hyödyntäviä ratkaisuja yhdessä asiakkaidensa kanssa. Ratkaisuja testataan ja jatkokehitetään Telia 5G -innovaatioympäristössä. Tiedon lisäksi Telia 5G -kumppaniverkostoon kuuluvat muun muassa Ericsson, Volvo Construction Equipment sekä Einride.

”5G mielletään helposti pelkäksi uudeksi viestintäteknologiaksi. Tiedolla näemme sen kuitenkin laajemmin mahdollisuutena, jonka avulla asiakkaamme voivat toteuttaa sellaisia hankkeita, jotka nykytekniikalla ovat vaikeita tai mahdottomia”, sanoo Tiedon tietoliikennepalveluista vastaava johtaja Cecilia de Leeuw.

Käsillä olevat 5G-hankkeet kattavat muun muassa ympäristöjä, joissa luotettavuus- ja tietoturvavaatimukset ovat poikkeuksellisen korkeat. Uudella teknologialla voidaan muun muassa laajentaa infrastruktuuria liittämällä verkkoon samanaikaisesti valtava määrä laitteita, jotka voivat lähettää huimia datamääriä erittäin nopeasti.

”Metsäteollisuuden asiakkaamme näkevät 5G:n mahdollisuudet muun muassa toimitusketjun optimoinnissa, sillä teknologian mahdollistaa reaaliaikaisen suunnittelun. Puihin asennettujen ja verkkoon liitettyjen sensorien avulla voidaan mitata esimerkiksi kosteutta, kasvuolosuhteita ja kasvitauteja, jolloinvoidaan määrittää oikea aika metsänhoitotöille”, jatkaa de Leeuw.

Myös terveydenhuoltoalalla 5G-teknologian vaikutusten odotetaan olevan suuret. Turvalliset ja luotettavat yhteydet ovat tärkeässä asemassa korkean tietoturvan ratkaisujen rakentamisessa. Pitkällä aikavälillä 5G-teknologia voi mahdollistaa jopa etäohjatut kirurgirobotit. Näin myös haja-asutusalueiden asukkaat pääsevät kehittyneen hoidon piiriin.

”Kyse on vallankumouksellisesta teknologiaharppauksesta. On vaikea ennustaa, mihin suuntaan teknologia kehittyy, miten sitä hyödynnetään ja mitä kaikkea se mahdollistaa. Uskon kuitenkin siihen, että 5G-teknologian myötä lähivuosina syntyy monia uskomattomia ja ennennäkemättömiä palveluita ja tuotteita”, Cecilia de Leeuw kertoo.

Cecilia de Leeuw, tietoliikennepalveluista vastaava johtaja, Tieto, +46 (072) 533 8585, cecilia.deleeuw@tieto.com

Tiedon viestintä, newsdesk (at) tieto.com, 040 570 4072

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.fi