Tieto ja Greenbird solmivat strategisen yhteistyösopimuksen – yhteisiä palveluja energiatoimialalle

28 syyskuuta 2017

Tieto on solminut strategisen yhteistyösopimuksen Greenbird Integration Technology AS:n kanssa. Greenbird on norjalainen järjestelmäintegraattori, joka kehittää Metercloudia, pilvipohjaista integraatiopalvelua. Sopimuksen myötä Greenbird pystyy kehittämään Metercloudiin virallisia ja tuettuja yhteyksiä Tieto Smart Utilitya varten.

Tieto Smart Utility on modulaarinen energian myynti- ja jakeluyhtiöille sekä monialaisille energiayhtiöille suunniteltu palveluratkaisu. Ratkaisu vastaa sähkömarkkinoiden nykyisiä ja tulevia vaatimuksia. Skaalattava pilvipalvelu täyttää tiukat tietoturvavaatimukset käyttämällä Tiedon pohjoismaisia datakeskuksia. Kehittynyt integraatioratkaisu Metercloud antaa lisäarvoa asiakkaalle yhteentoimivuuden, nopean integraation ja pienemmän riskin myötä. Tieto Smart Utilityn ja Greenbirdin Metercloudin ratkaisu on SaaS (Software as Service) -palvelupaketti, joka mahdollistaa suoraan tuen yleisille liiketoiminnan prosesseille älymittareita ja älykkäitä sähköverkkoja käytettäessä.

Sopimuksella lisätään yhteistyötä, jonka tarkoituksena on tunnistaa yhteisiä liiketoimintamahdollisuuksia, testata yhteisiä teknisiä ratkaisuja, parantaa osapuolten olemassa olevia tuotteita ja lisäksi vaihtaa yhteisiä tietoja ja kokemuksia.

“Greenbirdin arvolupaus on vahvasti samansuuntainen kuin Tiedon, joten molemmat osapuolet hyötyvät tästä yhteistyöstä. Yhteinen palvelupaketti tuo lisäarvoa asiakkaille, sillä se mahdollistaa, kahden liiketoimintaa tehostavan teknologian samanaikaisen tarjoamisen. Palvelumme on helposti skaalattavissa, joten pystymme muokkaamaan ratkaisun asiakkaidemme toiveiden mukaiseksi”, kertoo Carl Lidholm, Head of Strategy & Solution offering, Tieto.

Automatisoidun kokonaisprosessin tarkoitus on tuoda lisäarvoa sekä Tiedon että Greenbirdin asiakkaille, sillä yhdistelmäratkaisu käsittelee poikkeavuudet huomattavasti nopeammin kuin aiemmin oli mahdollista, mikä mahdollistaa suuret kustannussäästöt.

“Uusi yhteistyösopimus Tiedon kanssa osoittaa todella sen ekosysteemin voiman, jota olemme rakentamassa Metercloudille. Toisiaan täydentävät palvelumme nopeuttavat innovaation pääsyä markkinoille”, sanoo Thorsten Heller, Greenbirdin toimitusjohtaja.

Yhteistyö Greenbirdin kanssa vahvistaa myös Tiedon asemaa Norjassa. Lisäksi Tieto ja Greenbird tavoittelevat liiketoiminnan laajentamista Euroopan markkinoilla.

Carl Lidholm, Head of Strategy & Solution offering, Tieto, +46 72 224 7981, carl.lidholm@tieto.com
Thorsten Heller, CEO, Greenbird, +47 980 01 22, thorsten.heller@greenbird.com

Tieto
Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.fi