Sisäpiiritieto: Tietoevry päivittää koko vuoden näkymiään, orgaaninen kasvu 5-6% (aiempi 3-5%) ja oikaistu liikevoitto 12,8-13,1% (aiempi 13,1-13,6%) – ennakkotietoja kolmannen neljänneksen tuloksesta

20 lokakuuta 2022

Tietoevry Oyj                   SISÄPIIRITIETO                   20.10.2022 klo 8.00

Tietoevryn kolmannen neljänneksen tulos oli vahva: orgaaninen kasvu oli 8 % ja oikaistu liikevoitto (EBITA) 14,2 %. Vahva kehitys pilvinatiivipalveluissa sekä ohjelmistotuotteissa, erityisesti Tietoevry Create, Tietoevry Banking sekä Tietoevry Care -alueilla, olivat suotuisan kasvukehityksen keskeiset tekijät. Johtuen näiden liiketoimintojen vahvasta kehityksestä kuluneella neljänneksellä sekä niiden hyvistä näkymistä Tietoevry päivittää vuoden 2022 kasvuohjeistuksensa 5-6 %:iin (aiempi 3-5 %).

Tietoevryn kolmannen neljänneksen kannattavuus oli vahva, 14,2 %, vaikka korkea inflaatio vaikutti tulosparannuksen vauhtiin. Vaikka yhtiön liiketoimintarakenne pitkine sopimuksineen tuo vakautta, hinnankorotukset astuvat tyypillisesti voimaan useiden vuosineljännesten viiveellä. Inflaation nopean kiihtymisen ja hinnankorotusten ajoitusten seurauksena yhtiön mahdollisuudet nykyistä nopeampaan tulosparannukseen ovat rajalliset. Näin ollen Tietoevry päivittää kannattavuusohjeistustaan ja arvioi, että yhtiön koko vuoden oikaistu liikevoitto on 12,8-13,1 % (aiempi 13,1-13,6 %).

Päivitetty taloudellinen ohjeistus vuodelle 2022:

Tietoevry arvioi yhtiön orgaanisen1) kasvun olevan 5-6 % (vuoden 2021 liikevaihto 2 823,4 milj. euroa). Yhtiö arvioi, että sen koko vuoden oikaistu liikevoittomarginaali2) (oikaistu EBITA) on 12,8-13,1 % (13,0 % vuonna 2021).

Aiempi taloudellinen ohjeistus vuodelle 2022:

Tietoevry arvioi yhtiön orgaanisen1) kasvun olevan 3-5 % (vuoden 2021 liikevaihto 2 823,4 milj. euroa). Yhtiö arvioi, että sen koko vuoden oikaistu liikevoittomarginaali2) (oikaistu EBITA) on 13,1-13,6 % (13,0 % vuonna 2021).

Tietoevry julkaisee kolmannen neljänneksen osavuosikatsauksensa 27.10.2022.

1) Oikaistu valuuttakurssien sekä yrityshankintojen ja -myyntien vaikutuksilla

2) Oikaisuerät sisältää uudelleenjärjestelykulut, myyntivoitot/-tappiot, arvonalentumiset sekä muut vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät

Lisätietoja

Tomi Hyryläinen, talousjohtaja, puh. 050 555 0363, tomi.hyrylainen (at) tietoevry.com