Tieto ostaa Smilehousen ja kasvattaa digitaalisen asiakaskokemuksen liiketoimintaa vahvistamalla osaamistaan sähköisessä kaupankäynnissä

03 joulukuuta 2015

Tieto Oyj   PÖRSSITIEDOTE 3.12.2015 klo 9.00

Tieto ostaa Smilehousen, joka on Suomen johtava toimija monikanavaisen kaupankäynnin ratkaisuissa. Smilehouse toimii pääasiassa Suomessa ja Ruotsissa. Yrityskaupan ansiosta Tieto vahvistaa asemaansa yhtenä Pohjoismaiden johtavista yrityksistä digitaalisen asiakaskokemuksen alueella ja näin kauppa tukee yhtiön tavoitetta nopeuttaa kasvuaan tällä markkinalla.

Vuonna 1999 perustettu Smilehouse on sähköisen kaupankäynnin edelläkävijä Suomessa ja sillä on projektitoimituksissaan yhteensä yli 100 asiantuntijaa. Yhtiö on toteuttanut yli 100 kaupan alan projektia, mukaan lukien 15 laaja-alaista hybris-pohjaista toteutusta. Smilehousen noin 75 työntekijää siirtyvät Tiedon digitaalisen asiakaskokemuksen start-upiin, jonka tehtävänä on auttaa yrityksiä luomaan saumattomia, digitaalisia asiakaskokemuksia. Yhdistämällä oman ja Smilehousen vahvan osaamisen Tieto voi tarjota digitaalisen asiakaskokemuksen ratkaisuja laaja-alaisemmin eri asiakasryhmille kaupan ja finanssialan lisäksi teollisuuden, tietoliikennealan ja energiasektorin toimijoille.

“Odotan innolla voimien yhdistämistä Smilehousen kanssa. Yhdistämällä osaamisemme voimme tarjota asiakkaillemme aiempaakin kattavampia monikanavaratkaisuja ja palveluja, joiden ansiosta he voivat tuottaa omille asiakkailleen ainutlaatuisia digitaalisia palvelukokemuksia”, sanoo Tiedon digitaalisen asiakaskokemuksen liiketoiminnasta vastaava johtaja Mikko Leinonen. “Toivotan kaikki Smilehousen työntekijät lämpimästi tervetulleiksi dynaamiseen tiimiimme luomaan innovatiivisia ratkaisuja asiakkaillemme.”

“Tieto panostaa voimakkaasti digitaalisen asiakaskokemuksen palveluihin. Tiedolla on selkeä visio ja mielenkiintoisia konsepteja, jotka sopivat hyvin yhteen omien painopistealueidemme kanssa. Kauppa tarjoaa meille erinomaisen mahdollisuuden kasvaa ja tarjota asiakkaillemme Tiedon laajan IT-palveluosaamisen ansiosta entistä monipuolisempia palveluja,” sanoo Smilehousen toimitusjohtaja Jaakko Hartikainen.

Jaakko Hartikainen toimii Tiedon digitaalisen asiakaskokemuksen liiketoiminnasta vastaavan yksikön johtoryhmässä. Hän toimii myös vahvistusta saaneen Commerce-alueen yksikön sekä Retail Experience ja Industrial Experience -liiketoimintojen johtajana.

Digitaalisen asiakaskokemuksen pohjoismaisten markkinoiden ennustetaan kasvavan noin 20 % vuodessa. Yrityskauppa kasvattaa Tiedon liikevaihtoa tällä alueella merkittävästi. Smilehousen liikevaihto on noin 10 milj. euroa, ja sen odotetaan kasvavan markkinoita nopeammin. Yhtiön kannattavuus on samalla tasolla kuin Tiedon. Kauppahintaa ei osapuolten välisen sopimuksen mukaan julkisteta. Smilehouse konsolidoidaan Tietoon 1.12. alkaen.

Mikko Leinonen, Head of Customer Experience Management, 0207 267 785, mikko.leinonen(at)tieto.com
Jaakko Hartikainen, toimitusjohtaja, Smilehouse, 044 3500 445, jaakko.hartikainen(at)smilehouse.fi

Media:
Kia Haring, viestintäjohtaja, puh. 040 765 3700, kia.haring(at)tieto.com

Sijoittajat:
Lasse Heinonen, talousjohtaja, puh. 02072 66329, 050 393 4950, lasse. heinonen (at) tieto.com

TIETO OYJ

NASDAQ Helsinki
NASDAQ  Stockholm
Keskeiset tiedotusvälineet

Tieto on Pohjoismaiden suurin tietotekniikan palveluyritys, joka tarjoaa täyden elinkaaren IT-palveluita. Tarjoamme myös tuotekehityspalveluita viestinnän ja sulautettujen teknologioiden alalla maailmanlaajuisesti. Vahvan toimialatuntemuksen, teknologiavision ja innovatiivisen ajattelun kautta Tieto innostaa ja haastaa asiakkaitaan löytämään uusia tapoja liiketoimintansa vauhdittamiseksi.

Tiedolla on vahva pohjoismainen perintö. Yhdistämme maailmanlaajuisen osaamisen paikalliseen läsnäoloon. Tiedon pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yrityksen palveluksessa työskentelee yli 13 000 ammattilaista yli 20 maassa. Tiedon liikevaihto on noin 1,5 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ:ssa Helsingissä ja Tukholmassa. www.tieto.fi