Stabilitet och säkerhet i fokus – förnyat avtal mellan försäkringsbolaget If och Tietoevry

23 februari 2023

Efter ett drygt 17 år långt samarbete väljer försäkringsbolaget If att för femte gången förnya avtalet om IT-infrastruktur med Tietoevry. Avtalet sträcker sig över fem år med en option på ytterligare två år, till ett totalt ordervärde på 1 Mdkr.

– I det turbulenta omvärldsläge som råder är det tryggt att ha en partner som sedan flera år levererar enligt våra högt ställda krav på stabilitet och säkerhet. Tietoevry stöttar oss i att säkerställa kontinuitet i driften och att samtidigt arbeta framåtriktat för att med hjälp av den senaste teknologin kunna erbjuda oss och våra kunder den bästa servicen och användarupplevelsen, säger Kjell Rune Tveita, CIO and Head of Group Services på If.

Leveransen fortsätter att omfatta all infrastruktur för det nordiska bolaget, inklusive arbetsplatstjänster för de drygt 7300 medarbetarna. Liksom många andra aktörer i branschen väljer If en hybridlösning där man både tar tillvara på stordatorns driftfördelar och molntjänsternas flexibla lösningar för att effektivisera och leverera tjänster till kunder och medarbetare.

Genom att vi i stor omfattning använder oss av vårt nearshore team i Tjeckien blir leveransen kostnadseffektiv. Men än viktigare är att driften både är helt plattformsoberoende och enkelt går att anpassa efter framtida behov. På så sätt håller vi ihop delarna i kundens moderniseringsresa, säger Johan Torstensson, chef för Tietoevry Connect.

– Att If åter ger oss förtroendet att hantera deras viktiga, till stora delar samhällskritiska, IT-infrastruktur, visar att de värdesätter vårt partnerskap och litar på såväl vår leveransförmåga som vår digitala suveränitets kompetens som säkerhet, molnlösningar och legala krav  avslutar Johan Torstensson.

Tietoevry newsdesk

Prenumerera på pressmeddelanden