Tietoevry och Google Cloud ingår partnerskap för molnregionen i Sverige

14 oktober 2022

Ny molnregion ska erbjuda svenska företag och kunder en ren och hållbar infrastruktur för att driva innovation och tillväxt via molntjänster.

Google Cloud planerar att implementera sin första molnregion i Sverige för att driva hållbar affärstransformation och stödja landets hållbara och digitala transformation samt möta den växande efterfrågan på molntjänster lokalt. Tietoevry kommer stötta Google Cloud i arbetet med molnregion Sverige framåt.

– Som det största techbolaget i Norden har Tietoevry tillsammans med Google Cloud bestämt sig för att demokratisera datadriven innovation i Norden med säkra och kompatibla molnlösningar och guida kunderna på deras molnresa. Det här partnerskapet är bara början på vårt gemensamma mål att skala upp digital suveränitet för de nordiska och svenska företagen, organisationerna och medborgarna, säger Johan Torstensson, VD, Tietoevry Connect.

Molnregionen Sverige kommer att ge svenska företag möjligheten att behålla sin data onshore, värna sin datasuveränitet och driva sina digitala transformationsinsatser lokalt med hastighet, säkerhet och hållbarhet i centrum. Molnregion Sverige kommer att matchas med 100 % förnybar energi årligen och i enlighet med Googles globala åtagande kommer den att sikta på att drivas med koldioxidfri energi dygnet runt år 2030, och därmed förse lokala kunder med ren och hållbar infrastruktur för att kunna driva teknik och verksamheter.

– Hybrida molnlösningar är på väg att bli det nya normala samtidigt som cybersäkerhetshot och ökade regulatoriska krav driver på komplexiteten ytterligare. Tillsammans med Google vässar vi nu erbjudandet och ökar konkurrensen genom att erbjuda marknadens modernaste, mest robusta, säkra och lättanvända plattformar, säger Johan Torstensson, VD, Tietoevry Connect.

För mer information:
Tietoevry Newsdesk