Sprider goda handlingar – årets digitala Snällkalender är här

26 oktober 2022

För andra året i rad har Friends tillsammans med partnern Tietoevry skapat en digital version av den omtyckta Snällkalendern, till förmån för arbetet mot mobbning. Eftersom den är digital och tillgänglig både på svenska och engelska kan ännu fler ta del av de viktiga budskapen bakom varje lucka.

I år är det Alfons och hans vänner som gästar Snällkalendern och det är kreatörerna på Bokmakaren som står bakom de fina och finurliga illustrationerna. De klassiska berättelserna om Alfons och hans vänner handlar om bus och påhitt, lek och fantasi, om att finnas där för varandra och stå upp mot fördomar och grupptryck. Bakom varje lucka finns ett förslag på en god mikrohandling, som exempelvis att säga Hej till någon – vilket kan göra stor skillnad.

─ Med kalendern vill vi sprida snällhet i samhället genom att inspirera till goda handlingar. Med bakgrund av att våra senaste rapporter visar att mobbning bland barn ökar, är det extra angeläget att nå ut med vårt budskap. Snällkalendern har både konkreta förslag på enkla handlingar som vi alla kan göra, men kan också användas som ett verktyg för att på ett enkelt sätt prata med barn om ett ofta svårt ämne, säger Maja Frankel, Generalsekreterare Friends.

Kalendern, som är Friends största och viktigaste insamlingsprodukt, har spridit miljontals goda handlingar sedan den gavs ut för första gången år 2016.

─ Det känns viktigt och betydelsefullt att vi genom våra digitala lösningar, kan stötta vår partner Friends i deras arbete mot mobbning. En inkluderande och trygg miljö är en central grundsten både på skolor och arbetsplatser. Den digitala versionen praktiserar ett av Snällkalenderns huvudbudskap; att vi alla kan göra skillnad. Det här är ett, av många, sätt som vi på Tietoevry kan bidra till ett bättre samhälle med hjälp av det vi gör bäst, säger Johan Torstensson, Sverigechef på Tietoevry.

Läs mer om och beställ Snällkalendern på Friends hemsida: Snällkalendern 2022 | Friends

Följ #snällkalendern. Visa i sociala medier hur du tar dig an utmaningarna i kalendern eller bli inspirerad av andra!

Tietoevry newsdesk

Prenumerera på pressmeddelanden