TietoEVRY och OpsRamp i samarbete för en ökad användning av AIOps i Norden

20 oktober 2021

OpsRamp, en modern plattform för övervakning av hybrid infrastruktur och AI-driven händelsehantering, har inlett ett samarbete med TietoEVRY, Nordens ledande digitala tjänsteleverantör. AIOps (Artificial intelligence for IT operations), öppnar upp för en rad olika tekniker, såsom maskininlärning, intelligent nätverksoptimering och andra digitala beräkningsmetoder för att lösa dagliga och storskaliga IT-utmaningar.

Med fokus på AIOps (Artificial intelligence for IT operations) kommer TietoEVRY integrera OpsRamps plattform i sitt nya erbjudande, Next-Gen Enterprise Services. Det kommer möjliggöra snabb och skalbar användning av AI och automation i företags och organisationers IT-verksamhet.

TietoEVRY har idag 24 000 konsulter och experter som hjälper företag, organisationer och offentliga förvaltningar i över 90 olika länder runt om i världen. TietoEVRYs omfattande investering i Next-Gen Enterprise Services görs för att dessa organisationer ska kunna säkerställa en modern och hög kvalitet av kritiska affärssystem och applikationer. AIOps är en viktig och grundläggande del i det arbetet.

AIOps, öppnar upp för en rad olika tekniker, såsom maskininlärning, intelligent nätverksoptimering och andra digitala beräkningsmetoder för att lösa dagliga och storskaliga IT-utmaningar. Förenklat så innebär AIOps att data samlas in från olika källor, analyseras för att utveckla nya insikter och att agera efter dessa.

– Net-Gen Enterprise Services är en av våra viktigaste strategiska prioriteringar, och OpsRamps plattform är en central del i det erbjudandet. Vi ser stora möjligheter på den nordiska marknaden och tillsammans med våra kunder över hela världen kan vi effektivisera IT-verksamheter genom användningen av artificiell intelligens. Efter noga övervägande är vi övertygade att OpsRamps plattform är den bästa lösningen för våra kunder, säger Alberto Valero, Head of Private Cloud & Edge Services på TietoEVRY.

AIOps från OPsRamp innehåller flera olika funktioner som automatiserar och effektiviserar IT-verksamheten, inklusive beslutsmodeller, intelligent monitorering med korrelationer och eskaleringar av varningssignaler från IT miljön. Andra exempel är automatisk dirigering av incidenter och åtgärder för dessa Lösningen möjliggör att  användare proaktivt kan utläsa, kontextualisera och hantera varningssignaler innan dessa orsakar problem.

TietoEVRYs lösning Next-Gen Enterprise Services erbjuder metoder för att modernisera kunders IT-infrastruktur och maximera effektiviteten i systemen, och samtidigt kontinuerligt förbättra och automatisera kunders IT-landskap. AIOps är helt centralt för denna process.

– Den nordiska marknaden för AIOps växer fort, och TietoEVRY är den ledande nordiska systemintegratören, säger George Bonser, Vice President EMEA på OpsRamp. Vi ser fram emot att utbilda alla på TietoEVRY i vår plattform och hjälpa deras kunder att bibehålla tillgänglighet och hantering av kritiska system.

About OpsRamp

OpsRamp is a digital operations management software company whose SaaS platform is used by enterprise IT teams to monitor and manage their cloud and on-premises infrastructure. Key capabilities of the OpsRamp platform include hybrid infrastructure discovery and monitoring, event and incident management, and remediation and automation, all of which are powered by artificial intelligence. OpsRamp investors include Sapphire Ventures, Morgan Stanley Expansion Capital and HPE. For more information, visit www.opsramp.com.

Kontakt för media:

Kevin Wolf