Beijer först ut med självscanning för hantverkare i samarbete med TietoEVRY

26 maj 2021

Beijer och TietoEVRY har tillsammans utvecklat ”Beijer Skanna”, en självscannings-app för företag som gör det möjligt att handla byggmaterial snabbt och enkelt på Beijers byggvaruhus genom att självskanna och checka ut direkt i appen.

Beijer använder idag TRYGG/2000 från TietoEVRY som är ett flexibelt och skalbart affärssystem speciellt anpassat för byggmaterialhandeln. Beijer efterfrågade en ny digital lösning för att göra köpupplevelsen snabbare, enklare och bättre för hantverkarna.

Genom att utgå från kundernas behov har Beijer och TietoEVRY tillsammans utvecklat Beijer Skanna.

– Vi har lyssnat på våra kunders behov och skapat en ny mobil lösning för att snabbt och enkelt kunna handla utan att vara beroende av Beijers personal. Mobilen finns alltid i fickan och med denna extremt enkla app skapar vi en mycket smidig köpupplevelse, säger Carina Erlandsson E-handelsansvarig på Beijer Byggmaterial AB.

– Framgångsrik digitalisering handlar om enkelhet och tydlighet. Appen är en del av vårt större digitala arbete med klara gränssnitt till affärssystem och e-handel, säger Henrik Carlsson, CIO på Beijer Byggmaterial AB.

Beijer Skanna gör det möjligt att skanna streckkoden på artikeln eller prisetiketten på hyllkanten. Skanningen sker med hjälp av mobiltelefon och till kundens avtalspriser. Man avslutar ordern direkt i appen och visar koden vid utpassering i kassan. Samma kod används vid utpassering om man väljer att handla på bygglagret. Precis som vid ett vanligt köp skickas fakturan till kunden enligt företagets krav på märkning.

– Med TRYGG/2000 Self-scan tar vi på TietoEVRY ytterligare ett steg i att digitalisera Byggmaterialhandeln. Genom att lansera en självscannings-app för B2B-kunder så underlättar vi vardagen för våra kunders kunder, samtidigt som vi förstärker vårt TRYGG/2000 standard-erbjudande för våra kunder inom byggmaterialhandeln. Det känns extra roligt att göra det tillsammans med en engagerad kund som Beijer, som sätter kundupplevelsen i centrum i allt de gör, säger Thomas Nykvist, Head of TRYGG/2000 hos TietoEVRY.

TRYGG/2000 är ett flexibelt och skalbart affärssystem speciellt anpassat för byggmaterialhandeln och används idag på fler än 300 försäljningsställen. Appen är en del av TietoEVRY’s TRYGG/2000 standard erbjudande.

Läs mer om Trygg/2000 här

För mer information, vänligen kontakta:

Thomas Nykvist, Head of TRYGG/2000, TietoEVRY, email: thomas.nykvist@tietoevry.com

Om Beijer

Beijer Byggmaterial AB är Sveriges största helägda bygghandelskedja med 83 byggvaruhus över hela Sverige. Vi förser både byggproffs och hemmaproffs med byggmaterial, verktyg och tjänster av hög kvalitet. Beijer Byggmaterial omsätter 8 miljarder SEK och har ca 2000 medarbetare.

Beijer Byggmaterial ingår i STARK GROUP som är Nordeuropas ledande distributör av byggmaterial med verksamhet i Danmark, Grönland, Norge, Sverige, Finland och Tyskland. STARK GROUP erbjuder ett brett utbud av tjänster till både entreprenörer och professionella hantverkare. STARK GROUP äger STARK i Danmark och Grönland, Neumann Bygg i Norge, Beijer Byggmaterial i Sverige, STARK i Finland och STARK i Tyskland.

Om TietoEVRY

TietoEVRY skapar digitala fördelar för företag och samhälle. Vi är ett ledande nordiskt digitalt tjänste- och programvaruföretag med lokal närvaro och global kapacitet.

TietoEVRY har sitt huvudkontor i Finland och har omkring 24 000 experter anställda globalt. Bolaget tillhandahåller service åt tusentals företag och organisationer inom privat och offentlig sektor i mer än 90 länder. TietoEVRY omsätter årligen cirka 3 miljarder euro och aktierna är noterade på NASDAQ i Helsingfors och Stockholm samt på Oslo Børs. www.tietoevry.com/se

Kontakta mig

Thomas Nykvist