Konkurrensfördel för elitidrott av individuella data

19 juni 2019

Ett gemensamt pilotprojekt för Finlands olympiska kommitté, Polar och Tieto testar övergripande användning av toppidrottares personliga data inom träning. I pilotprojektet deltar redan tio idrottar- och tränarpar. Pilotprojektet är startskottet för att utveckla ett mer omfattande datasystem för finsk elitidrott.

Där elitidrottare tidigare tränade genom sömn, mat och motion, samlar man nu en mängd individuella data av idrottare till grund för mer effektiva träningslösningar. För närvarande finns ingen lösning för finska idrottare att mångsidigt samla in data som påverkar prestanda och dela dessa datasäkert med sina tränare och övriga stödpersoner. Därtill finns data i tiotals olika datasystem som är svåra att använda i kors.

Samarbetsprojektet mellan Olympiska Kommittén, Polar och Tieto svarar på denna utmaning genom att skapa en pilotlösning för insamling, hantering och delning av individuella data för elitidrottare. Det av Sitra finansierade pilotprojektet är startskottet för att utveckla ett mer omfattande datasystem för finsk elitidrott i syfte att förbättra finska elitidrottares konkurrensförmån med hjälp av data.

Data stöder individens optimala utveckling

Syftet med pilotprojektet är att producera en första version av en lösning för elitidrottare och deras tränarteam. Samtidigt utvecklar man den finska idrottsforskningen mot ett mer databaserat håll och skapar förutsättningar för elitidrottens ledning att ha bättre koll på idrottarnas situation.

- I den internationella konkurrensen beror framgången för finsk elitidrott på data och på hur vi kan utnyttja dessa som stöd för individens optimala utveckling, säger Mika Lehtomäki, direktör för Olympiska Kommitténs elitidrottsenhet.

- Lösningen kräver en säker centraliserad plattform där data kan samlas med medlidarnas medgivande och analyseras enkelt för att stödja coaching. Det här är ett område där Tieto har stor kompetens och det spänner oss för att kunna förlänga den kunskapen till ett initiativ som kommer att stödja utvecklingen av Finlands toppatlärare ", säger Fredrik Jansson, Principal Concultant vid Tieto.

- Polar har 40 års erfarenhet av att utveckla träningssystem som uppfyller kraven hos toppatlärare och deras tränare. Polar produktutveckling innebär alltid att toppsportsutövare från olika sporter och våra produkter bygger på omfattande vetenskaplig forskning. Vi tror starkt på att med den här framtiden system och tvärvetenskapligt samarbete, kommer vi att kunna bättre stödja Finlands toppsport, säger Smart Coaching Manager Ville Uronen från Polar.

Samarbetsprojektet är en del av Sitras IHAN-program. För programmet sökte man affärsbaserade projekter som skapar nya tjänster för att utnyttja personliga data med individens samtycke. Det bygger en ny typ av dataekonomi i Europa, där tjänster kan utnyttja en persons personuppgifter med deras tillstånd. Den olympiska kommittén deltog i IHAN-projektet genom en offentlig ansökan.

- Den olympiska kommitténs projekt är exakt vad dataekonomin kommer att vara i framtiden. Den bygger en innovativ tjänst från nuvarande informationskällor, samtidigt som man säkerställer att enskilda idrottare har kontroll över sina personuppgifter under hela livscykeln för tjänsten, säger Markus Kalliola, Sitras ledande expert.

Olympiska Kommitténs, Polars och Tietos pilotprojekt inleddes våren 2019 och fortsätter fram till sommaren 2020.

Ytterligare information:

Juha Saapunki, Digital chef, Olympiska Kommittén, juha.saapunki@olympiakomitea.fi, tfn +358 400 385 462

Fredrik Jansson, Principal Consultant, Tieto, fredrik.jansson@tieto.com, +358 40 344 6631; Tieto kommunikation, news@tieto.com, +358 40 570 4072

Ville Uronen, Smart Coaching Manager, Polar, +358 40 513 4670, ville.uronen@polar.com

Markus Kalliola, ledande expert, Sitra, markus.kalliola@sitra.fi, +358 50 359 1499, https://www.sitra.fi/sv/%C3%A4mnen/rattvis-dataekonomi/

Finlands Olympiska Kommitté är en nationell motions- och idrottsorganisation som arbetar för att finländarna ska motionera mer och uppnå framgångar inom toppidrotten. Tillsammans med våra medlemsorganisationer skapar vi livskraft i Finland genom motion och idrott.

Tieto vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem. www.tieto.se

Polar är pionjär inom pulsmätning, aktivitetsmätare och träningsdatorer. Med nästan 40 års erfarenhet och ett stolt arv inom innovativ fysiologisk och sportmedicinsk forskning, tillgodoser vi alla nivåer av träning genom ett brett produktsortiment som omfattar cykeldatorer, sport- och aktivitetsmätare, träningsappar och onlinetjänster. Våra prisbelönta produkter är ett förstahandsval bland konsumenter över hela världen, och säljs via 35 000 återförsäljare världen över. Polar är ett privatägt företag med huvudkontor i Kempele, Finland. Företaget är verksamt i mer än 80 länder. Ytterligare information finns på polar.com.

Sitra är en aktiv framtidsaktör som undersöker och utreder samt engagerar samarbetsparter från olika sektorer i fördomsfria experiment och förnyelser. I fokus för framtidsarbetet finns Finland, som är en framgångsrik föregångare inom hållbar välfärd.

Dela på Facebook Twittra Dela på LinkedIn