Tieto bygger Scandinavian Mans nya e-handelsplattform

12 april 2019

Tieto har tillsammans med innovationsgruppen Wellstreet inlett ett samarbete med mode-startupen Scandinavian Man. Syftet är att kombinera media och detaljhandel i bygget av Scandinavian Mans nya e-handelsplattform.

Många traditionella modetidningar kämpar i dag med att hitta annonsörer medan konventionella återförsäljare står inför en allt hårdare konkurrens med marginaler och priser som hela tiden pressas nedåt.

Tillsammans med Scandinavian Man vill vi skapa ett nytt och mer innovativt perspektiv på e-handel där redaktionellt innehåll som modeartiklar används för att förmedla en Skandinavisk stilidé för att driva nätförsäljning, säger Jaakko Hartikainen, chef för Customer Experience Management, Tieto.

Genom ett ekosystem som innefattar en tidning, en digital plattform, pop-up-butiker och evenemang vid modeveckor runt om i världen har Scandinavian Man börjat bygga en global plattform för livsstil och modemärken.

Skandinaviska varumärken har ett stort behov av att kunna nå ut i världen, både med försäljning och märkets budskap. Genom att skapa en internationell marknad i kombination med redaktionellt innehåll kan vi erbjuda en stark plattform där de kan lansera både sitt varumärke och sina produkter, säger Jonas Bergström, VD och medgrundare av Scandinavian Man.

Tietos nya lösning följer trenden med en marknadsplats som öppnar upp möjligheten för andra bolag att sälja sina produkter i ett bolags webbutik. Genom den nya molnbaserade tekniken får man snabbare ut ett brett sortiment av produkter på marknaden då externa modebolag kan sälja sina varumärken i Scandinavian Mans webbutik. Detta ökar möjligheterna att skala upp snabbt. För Scandinavian Man finns många andra fördelar, som att man kan satsa ännu mer på att erbjuda en så bra upplevelse som möjligt för kunderna. Även behov av lagerhållning försvinner.

På den globala modemarknaden ligger ribban för kundupplevelse så högt det bara går. För våra medarbetare på vår avdelning för Customer Experience Management är det här en fantastisk experimentell miljö för att utveckla lösningar av bästa slag i samarbete med kollegor i världsklass från Scandinavian Man och Wellstreet, säger Jaakko Hartikainen, chef för Customer Experience Management, Tieto.

I senaste numret av Scandinavian Man som släpps i dag, intervjuas Zlatan Ibrahimović: https://www.scandinavianman.com/magazine/man/zlatan/

För mer information:

Konrad Olsson, medgrundare och chefredaktör Scandinavian Man, konrad@scandinavianman.com, +46 733 42 41 50

Jaakko Hartikainen, chef för Customer Experience Management, Tieto, jaakko.hartikainen@tieto.com, +358 44 350 0445

Fredrik Därth, marknadsansvarig Tieto, fredrik.darth@tieto.com, +46 739 03 70 05

SïmonSaneback, medgrundare Wellstreet Group, press@wellstreet.se, +46 8 559 167 00

Tieto vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem. www.tieto.se

Dela på Facebook Twittra Dela på LinkedIn