Rädsla för att bli hackad får en av fyra att avstå nätshopping

21 november 2018

Snart är det dags för höstrean Black Friday, som väntas leda till ett stort uppsving för e-handeln. Men trots att många svenskar handlar på nätet har rädslan att bli hackad fått nästan var fjärde svensk, 23 procent, att faktiskt avstå från ett köp. Det visar en ny Sifoundersökning från IT-företaget Tieto.

– Black Friday innebär tyvärr högsäsong för bedrägerier på nätet och förhoppningsvis innebär det att nätbutikerna är förberedda med satsningar på säkrare e-handelslösningar. Men även för oss som konsumenter finns några enkla knep som gör det säkrare att handla online. Bland annat ska man undvika att shoppa uppkopplad mot öppna och oskyddade nätverk och kontrollera att sajtens länkadress börjar med https, säger Oskar Ehrnström, säkerhetsexpert på Tieto Sverige.

Rädsla för att bli hackad har fått nästan var fjärde svensk, 23 procent, att avstå från att handla på internet någon gång det senaste året. Oron är större bland äldre än bland yngre. För personer över 65 år är andelen som avstått från att handla online hela 28 procent, att jämföra med 17 procent för personer under 30 år.

Förra året slog näthandeln nytt rekord i Sverige under Black Friday och e-handeln i Sverige ökade med 16 procent. Men det är inte bara shoppingen som ökar online. Förra året anmäldes ungefär 100 000 nätbedrägerier och enligt Polisen beräknas den siffran öka under 2018.

– Att antalet bedrägerier ökar och att folk faktiskt avstår från att handla online är väldigt oroande. Vi vill alla som konsumenter kunna handla och leva våra liv utan rädsla att bli utsatta för bedrägerier. Eftersom detta även innebär stora förluster för nätbutikerna borde de vara motiverade att göra något åt detta. Genom bra säkerhetslösningar och en trygg användarupplevelse för kunderna kommer man ganska långt, säger Håkan Dahlström, vd för Tieto Sverige.

För mer information och intervjuer, kontakta:
Oskar Ehrnström, säkerhetsexpert Tieto Sverige, oskar.ehrnstrom@tieto.com, +46 738 537 935
Jessica Nannini, kommunikationsansvarig Tieto Sverige, jessica.nannini@tieto.com, +46 76 10 55 090

Tietos Säkerhetsbarometer:

Bilagor:

- Tietos fem tips för att shoppa säkert på nätet
- Tre exempel på fejkadresser
- Om Tietos säkerhetsbarometer
- Fler källor

Tietos fem tips för att shoppa säkert på nätet

1. Använd ditt sunda förnuft.

Om erbjudandet verkar för bra för att vara sant är det förmodligen det. Företag kommer exempelvis inte erbjuda 75 procents rabatt på den senaste iPhonemodellen.

2. Leta efter låset
Ta reda på att webbplatsen är säker genom att kontrollera säkerhetsinformation om webbplatsen. En säker sida markeras genom att adressen börjar med ”https://” och har ett litet hänglås bredvid adressen.

3. Tänk på var du är fysiskt
Handla inte över öppna trådlösa nätverk. På ett öppet nätverk kan en kunnig hackare få tillgång till dina personliga uppgifter, om de inte skickas krypterat. Undvik också att använda offentliga datorer.

4. Kolla upp nätbutiken
Googla på nätbutikens namn och läs på innan du handlar. Har den exempelvis höga kundbetyg är det oftast ett gott tecken. Leta efter Trygg E-handel, en certifiering för nätbutiker som säljer varor och tjänster på nätet.

5. Akta dig för fejkadresser
Kontrollera själva länkadressen till hemsidan. En del skapar fejksajter med adresser som liknar den officiella, till exempel genom att byta ut bokstäver eller använda andra domäner. Adresser med .se eller .com är att föredra.

Tre exempel på fejkadresser

1. www.kjeII.com
L är i själva verket utbytt till stort i, alltså WWW.KJEII.COM i versaler.

3. www.ritua.ls
Här används domänen .ls för likna den officiella webbplatsen www.rituals.com.

3. www.tieto.amazondeliveryservice.com
Adressen verkar ägas av Tieto, men leder istället till den okända hemsidan webpromotion.io.

Om Tietos säkerhetsbarometer:
Tietos säkerhetsbarometer är en återkommande undersökning som regelbundet samlar kunskap från medborgare i Sverige och Finland kopplat till digitala säkerhets- och integritetsfrågor. Den senaste undersökningen genomfördes av Sifo på uppdrag av Tieto under 19–29 oktober till ett representativt urval av befolkningen från 18 år och uppåt. Totalt 2 107 har svarat på undersökningen, varav 1 002 I Sverige och 1 105 i Finland. Frågan som ställdes var:

Har din oro för att bli hackad fått dig att avstå från att handla på internet någon gång det senaste året?
23 procent svarade ”Ja”, 70 procent svarade ”Nej” och 7 procent svarade ”Tveksam, vet ej”.

Fler källor:
- Nytt försäljningrekord under Black Friday i Sverige.
- E-barometern för 2017 som Postnord ger ut tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI research.
- Brottsförebyggande rådets statistik om bedrägerier och ekobrott.
- Intervju med Jan Olsson, t.f chef vid polisens nationella bedrägericentrum i Sveriges Radio.

Tieto vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem. www.tieto.se

Dela på Facebook Twittra Dela på LinkedIn