Asiakastieto, Nordea, OP, Privanet och Tieto digitaliserar handel av icke-noterade aktier

27 november 2018

Detta unika initiativ använder distribuerad databasteknik för att skapa nya möjligheter för företag, medarbetare, investerare, offentliga myndigheter och tjänsteleverantörer inom finanssektorn.

Flera ledande finländska företag har samarbetat för att utveckla en ny blockchainbaserad plattform som digitaliserar aktiebokföringen, emission samt handel med onoterade aktier. Plattformen ger en pålitlig, enkel och helt digital process för handel med icke-börsnoterade aktier genom digitalisering av den tokeniserade aktieboken, aktieägarregister, emission av nya aktier och sekundärhandel av aktier.

Nya tillväxtmöjligheter för företag och mer transparent information till myndigheter

En betydande del av de finländska hushållen och företagens tillgångar finns i onoterade aktiebolag. För det mesta har handeln för denna tillgångsklass ännu inte digitaliserats utan bygger på manuella processer. Som en följd av detta saknar börsnoterade aktier likviditet och att utmaningen att verifiera aktieinformationens giltighet är stor för investerare, finansiella tjänsteleverantörer och offentliga myndigheter.

Denna nyutvecklade plattform kommer att förändra detta. Då privata företag och offentliga myndigheter är en del av samma process kan verifierbar information smidigt flöda mellan alla intressenter, vilket gör icke-börsnoterad aktiehandel helt digital, flytande och enkel. Förutom att minska den administrativa bördan förbättrar denna nya digitala plattform tillgängligheten och synligheten för denna tillgångsklass för alla parter och möjliggör skapandet av nya finansiella produkter och eftermarknadstjänster.

2019 startar skapandet av pilot för global, marknadsklar plattform

Den digitala affärs- och konsumentinformationstjänsten Asiakastieto Group, finansgrupperna Nordea och OP Group, investeringstjänsten Privanet och mjukvaru- och tjänsteföretaget Tieto genomförde hela utvecklingsarbetet i Finland. I projektet ingår också experter och rådgivare från finska Skatteverket, finska Patent- och registreringsverket samt Borenius Advokatbyrå.

Medan nätverksplattformen är utvecklad i samarbete mellan finländska industrispelare, kan den också skalas utanför Finland. Teknologilösningarna är inte geografiskt begränsade. Plattformen är baserad på öppen källkod Corda och Hyperledger Indys distribuerad dabasteknik.

Planen är att starta pilotprojekt under 2019 för det nya konceptet. Konsortiet ser fram emot att involvera startupföretag och investerare som kan bidra till detta initiativ under utvecklingen av affärsnätet. Dessa är välkomna att kontakta Markus Hautala från Tieto, markus.hautala (at) tieto.com, för mer information.

För mer information, kontakta:

Jyrki Korhonen, Development Director, Digital Processes, Asiakastieto Group,

tel. +358 44 242 2292

Ville Sointu, Head of Emerging Technologies, Nordea, tel. +358 50 377 1699

Katja Keitaanniemi, EVP, Banking, Corporate and Institutional Customers, OP Financial Group, contact via OP Communications +358 50 5239904

Kimmo Lönnmark, CEO of Privanet Securities Ltd, tel. +358 50 67 541

Markus Hautala, Head of Blockchain Solutions, Tieto, tel. +358 40 182 4299

About the ecosystem partners:

Asiakastieto Group is one of the leading providers of digital business and consumer information services in the Nordic countries. The Group's products and services are primarily used for risk management, finance and administration, decision-making and sales and marketing purposes. Asiakastieto and UC combined in June 2018. The Group operates in Finland under the brand Suomen Asiakastieto and in Sweden under the brand UC. Asiakastieto Group is listed on Nasdaq Helsinki. More information at www.asiakastieto.fi and www.uc.se.

Nordea. We build strong and close relationships through our engagement with customers and society. Whenever people strive to reach their goals and realise their dreams, we are there to provide relevant financial solutions. We are the largest bank in the Nordic region and among the ten largest financial groups in Europe in terms of total market capitalisation with around 11 million customers. The Nordea share is listed on the Nasdaq Helsinki, Nasdaq Copenhagen and Nasdaq Stockholm exchanges. Read more about us on nordea.com.

OP Financial Group is Finland's largest financial services group whose mission is to create sustainable prosperity, security and wellbeing for its owner-customers and in its operating region by means of its strong capital base and efficiency. OP Financial Group consists of 156 member cooperative banks, its central cooperative OP Cooperative, and the latter's subsidiaries and affiliates. The Group has a staff of 12,000 and 1.9 million owner-customers. www.op.fi

Privanet Group Oyj is the parent company in a Finnish investment group. The group includes Privanet Capital Markets Ltd which focuses on capital market transactions, and Privanet Securities Ltd which operates Finland’s only secondary market for trading securities of unlisted companies as well as offers crowdfunding to growth companies through its AROUND platform. Privanet Group’s main function is to bring together companies in need of funding and investors. Privanet Group serves about 16 000 customers in Finland and has offices in 12 Finnish cities. The customer base consists of private persons, companies and institutional investors. privanet.fi, privanetgroup.fi

Tieto aims to capture the significant opportunities of the data-driven world and turn them into lifelong value for people, business and society. We aim to be customers’ first choice for business renewal by combining our software and services capabilities with a strong drive for co-innovation and ecosystems. www.tieto.com

Dela på Facebook Twittra Dela på LinkedIn