Tieto rankas som bästa teknikbolaget i världen inom jämställdhet

16 oktober 2018

Tieto slår alla andra teknikbolag i världen när organisationen Equileap i oktober 2018 presenterar sin Global Gender Equality Ranking. – Vi jobbar med tydliga mål och satsningar för att vara ”a woman's place” genom hela verksamheten. Det här visar att vi driver rätt saker, säger Charlotte Levert, HR-chef på Tieto i Sverige.

Teknikbranschen har en lång resa framför sig inom jämställdhet, konstaterar organisationen Equileap i årets Global Gender Equality Ranking. Men trenden är ändå positiv och i år tar sig 14 procent av teknikbolagen in på topp 200, jämfört med 3 procent förra året.

Ett lysande undantag är Tieto som placerar sig på plats 21 totalt i världen, och högst bland samtliga teknikbolag.

– Det ligger hårt strategiskt arbete bakom denna placering. Vi sätter konkreta mål inom bolaget och gör omfattande analyser av vårt eget jämställdhetsarbete. Samtidigt är vi medvetna om att det finns mycket kvar att göra, säger Charlotte Levert, HR-chef, Tieto i Sverige.

Under 2019 kommer alla chefer inom Tieto att få en konkret utbildning inom bias, för att uppmärksamma hur vi styrs av mer eller mindre omedvetna tankemönster.

Tieto jobbar också med att lyfta kvinnliga förebilder, bland annat genom priset Årets IT-kvinna som delas ut varje år.

– Vi tror på den positiva kraften i att inspirera andra och skapa ringar på vattnet. Vi är väldigt stolta över att kunna visa vägen inom jämställdhet och inkludering i en i övrigt ganska långsam bransch, säger Charlotte Levert.

2015 var Tieto det första IT-bolaget i världen att få en jämställdhetscertifiering från den schweiziska stiftelsen EDGE. Tieto fick certifieringen bland annat för fokus på flexibla arbetstider och satsningen på mentorskap. EDGE är den ledande globala bedömningsmetoden och jämställdhetscertifieringen för företag.

Equileap har i sin jämförelse utvärderat mer än 3 000 företag i 23 länder baserat på 19 jämställdhetskriterier.

Läs hela rapporten från Equileap här.

Kontakt:

Charlotte Levert, HR-chef, Tieto Sverige

charlotte.levert@tieto.com

Om Tieto

Tieto vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till livslångt värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem. www.tieto.com

Dela på Facebook Twittra Dela på LinkedIn