Tieto hjälper energiföretaget Wiener Netze i Österrike att distribuera 1,6 miljoner smarta mätare

20 juni 2018

Efter en offentlig upphandling gällande distribution av smarta mätare i hela EU tackade Wiener Netze, ett av Europas största energidistributionsföretag, ja till anbudet från ett konsortium bestående av Siemens, Landis+Gyr och Iskraemeco. Wiener Netze ska distribuera 1,6 miljoner smarta mätare i Wien och dess närområde med Siemens som huvudentreprenör, med stöd från konsortiet och teknikpartner och med Tieto som en av de viktigaste deltagarna.

Konsortiet tillhandahåller tekniken (IT, transmissionsteknik, mätare) samt de tjänster (logistik, testning, driftledning m.m.) som krävs för distributionen.

Tietos mer än tioåriga erfarenhet och djupa kunnande om dessa lösningar var skälet till att Siemens valde Tieto som leverantör av programvarutjänster för planering av distributionen och mobil fälttjänst lösning. Tieto Smart Utility gör det möjligt för Siemens att hantera ett helt digitalt flöde, från planering till installation av smarta mätare, med hög automatiseringsgrad och god säkerhet, vilket uppfyller de höga kvalitetskraven från Wiener Netze och den österrikiska tillsynsmyndigheten.

”De nuvarande kraven på smarta mätare och regelverken för energiföretag i Österrike innebär stora utmaningar, men även möjligheter. Vår största styrka är vårt branschkunnande och långa erfarenhet, samt att vi är en komplett serviceleverantör som hjälper kunder att planera effektivt och göra framtidssäkra implementeringar”, säger Olof Ferenius, som ansvarar för energibranschen på Tieto.

”Vår marknadsanalys visar att Tieto är det bästa valet av partner för detta spännande projekt. Tietos långa erfarenhet från distributionsprojekt av smarta mätare i Skandinavien var avgörande för vårt beslut att genomföra detta komplicerade och utmanande projekt tillsammans”, förklarar doktor Heinrich Kirchauer, chef för applikationslösningar på Siemens Austria.

Tieto Smart Utility är en modulär programvarulösning som är framtagen för företag som arbetar med elhandel, distribution och andra energiverksamheter. Systemet tar hänsyn till såväl nuvarande krav som kommande regleringar av elmarknaden.

För mer information, vänligen kontakta

Olof Ferenius, Head of Energy Utilities, Tieto, Telefonnummer: +46 7066 16791 e-postadress: olof.ferenius@tieto.com

Wolfgang Kuzel, Senior Customer Manager, Tieto, Österrike, Telefonnummer: +43 664 1032191 e-postadress: wolfgang.kuzel@tieto.com

Dipl. Ing. Dr. Heinrich Kirchauer, Head of Application Solutions, Siemens AG Austria, Telefonnummer: +43 664 8011724444, email: heinrich.kirchauer@siemens.com