Kraft Bank väljer Tietos AI-lösning för behandling av låneansökningar

23 mars 2018

Norska Kraft Bank lanseras våren 2018 med målet att hjälpa kunder med en ekonomiskt utmanande situation som därför inte beviljas lån i andra banker. Kraft Bank väljer nu Tietos AI-lösning till sin kärnbank för att automatisera behandlingen av låneansökningar.

– Målet är att alla kunder ska få god kontroll över sin ekonomi och kunna söka normal finansiering. För att kunna erbjuda kunderna bra lån- och sparprodukter måste vi ha bra lösningar för att behandla låneansökningarna och vi är väldigt nöjda med att ha valt Tietos kärnlösning som automatiserar de flesta processerna, säger Svein Ivar Førland, vd Kraft.

Enligt Finanstilsynet (norska Finansinspektionen) uppgick norrmännens kreditlån till mer än 100 miljarder norska kronor 2017 och Finanstilsynet varnar för denna negativa utveckling. I Tietos lösning ingår en automatiserad behandling av bolån, lån utan säkerhet, kontokort och sparkonton, och även betaltjänsten Vipps och direktdebiteringar. Kraft kan därmed erbjuda sina kunder ett brett utbud av finansiella tjänster kostnadseffektivt, snabbt och tryggt.

– Vi är stolta över att vara en del av Krafts vision för att förbättra det ekonomiska klimatet för norrmän. Det är dessutom en viktig milstolpe för oss eftersom Kraft är Tietos första lånekund i Norge och avtalet kommer att öppna dörrar för fler kunder att kunna välja vår låneplattform. Många har redan visat sitt intresse för plattformen, som följer den lokala lagstiftningen och kan integreras i den norska bankinfrastrukturen, säger Pedram Tadayon, chef för Tietos tjänster för utlåning, leasing, inkasso och sparande.

Regelmotorn för analys av kreditvärdighet har inbyggd maskininlärning och AI vilket ger bättre kreditbedömning. Genom öppna API:er får Kraft möjlighet att utnyttja olika kanaler i sin verksamhet, såsom finansinstitut och samarbetsbanker, men även möjlighet att koppla samman tredjepartsleverantörer inom Fintech.

Kraft Bank vill etablera huvudkontor i Sandnes
Kraft Bank har beviljats ett villkorsstyrt tillstånd av Finanstilsynet för att bedriva bankverksamhet, som är på gång att etableras. När det slutliga tillståndet beviljats kommer Kraft att öppna en bank med huvudkontor i Sandnes.

Tieto ledande i Norden
Med kunder i 24 länder för 60 banker och kreditinstitut är Tieto den ledande leverantören av utlåningslösningar i Norden.

Kontaktuppgifter för ytterligare information:
Svei Ivar Førland, Kraft Bank, tel. +47 90 64 41 91, e-post: svf@kraftopportunities.no
Pedram Tadayon, Tieto, pedram.tadayon@tieto.com, +46 (70) 6855588,

Kraft Opportunities AS är ett projektbolag som har utvecklat en ny bank i Norge och beviljats ett villkorsstyrt tillstånd av Finanstilsynet för att bedriva bankverksamhet. När villkoren i tillståndet uppfylls ändras bolagets verksamhetsområde till bankverksamhet under namnet Kraft Bank ASA.

Tieto vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till livslångt värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem. www.tieto.se

Dela på Facebook Twittra Dela på LinkedIn