Tieto ingår avtal med SCA Forest Products om drift av SAP-miljön

16 maj 2017

Tieto har ingått ett treårigt avtal med SCA, Europas största privata skogsägare, om att hantera SAP-miljön för SCA:s skogsindustridel. Avtalet innebär att Tieto ansvarar för applikationsstyrning och support.

”Vi är mycket glada över att SCA Forest Products har valt att ge oss förtroendet att hantera deras omfattande SAP-miljö. På Tieto är vi också stolta över att kunna bidra till att skogsindustrin kan möta de utmaningar som digitaliseringen medför och vi ser fram emot att arbeta med SCA de kommande åren”, säger Christer Lindqvist, kundansvarig för Skogsindustri i Sverige på Tieto.

Kontraktet innebär att Tieto ska tillhandahålla applikationsstyrning inom fem större områden: Incident Management, Problem Management, Event Management, Change Request Management and Change Control Management.

Tieto ska även stödja implementeringen av Digital Core S/4HANA och bidra till ökad automatisering och insikt genom SAP Solution Manager. Samtidigt ska offshore-lösningar bidra till att SCA kan minska sina kostnader. Kontraktet omfattar också ett ramavtal som ger möjlighet till ytterligare samarbeten under avtalsperioden.

Tieto har 20 års erfarenhet av SAP och kan erbjuda ett flertal speciallösningar för skogs- och pappersindustrin.

”Samarbetet stärker Tietos ställning som den ledande partnern till skogsindustrin i Norden. Vårt mål är att möjliggöra branschens bästa lösningar för SCA, samtidigt som vi stärker deras verksamhet och sänker kostnaderna”, säger Christer Lindqvist.

För mer information, kontakta:
Christer Lindqvist, Kundansvarig, Tieto Forest Sweden AB
Tel: +46 (0)70 255 55 23, e-post: christer.lindqvist@tieto.com

För mer information om SAP S/4HANA: https://campaigns.tieto.com/sap-solutions/sap-transformation

Om SCA
SCA är Europas största privata skogsägare, med runt 2,6 miljoner hektar skog, och producerar skogsprodukter med en tydligt miljömässigt hållbar profil. Verksamheten bygger på att vi förstår kunden på djupet, har god innovativ förmåga och ett hållbarhetsperspektiv på alla nivåer. SCA säljer förpacknings- och tryckpapper, pappersmassa, produkter av massivt trä och förnyelsebar energi. www.sca.com

Om Tieto
Tieto vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till livslångt värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem. www.tieto.se

Dela på Facebook Twittra Dela på LinkedIn