Skriker etter IT-jenter

Norge trenger at flere jenter velger IT- og teknologifag

15 april 2024

I dag er det søknadsfrist for høyere utdanning og Norge trenger at flere jenter velger IT- og teknologifag. Næringslivet skriker etter IT-jenter.

Norge har fortsatt et stort underskudd av IT-kompetanse, og teknologiselskapene mangler spesielt jenter og kvinner.

Tietoevry besøkte derfor onsdag Akademiet realfagsgymnas i Sandvika, for å fortelle mer om de utallige mulighetene som finnes innenfor teknologi generelt og i Tietoevry spesielt.

– Det er viktig å flere jenter og kvinner inn i teknologibransjen slik at vi får representert mangfoldet i samfunnet når vi utvikler teknologiske løsninger. I dag er det flest menn som jobber med IT og teknologi og det kan løsningene preges av, sier Unni Kvisvik, leder for Tietoevry Welfare, som blant annet leverer helseteknologi til kommunene ute i landet.

Nye tall viser at gutter er vesentlig mer interessert i IT/teknologi som karrierevei enn jenter (72% vs 53% YouGov, mars 2024).

På Akademiet realfagsgymnas fortalte noen av jentene at de ønsker å jobbe med teknologi for å være med på å utvikle samfunnet tilpasset alles behov eller fordi de ønsker å være med på en mer smidig overgang til grønn energi.

– Vi vil i de kommende årene trenge mange innenfor helseteknologi og det finnes uante muligheter som mange ikke tenker på. Teknologi er ikke bare programmering, men alt fra design til ledelse og rådgivning, sier Kvisvik, som selv er bioingeniør med bakgrunn fra blant annet Helse Midt Norge.

Søknadsfristen til høyere utdanning er mandag 15. april. Omprioriteringsfrist er 1. juli.

Se innslag på NRK Dagsrevyen om behovet for kjønnsbalanse i teknologi her, 06.05 min inn i sendingen.