Tietoevry samarbeider med HaleyTek om å utvikle en Android-basert infotainmentplattform for Polestar og Volvo Cars

15 november 2022

Tietoevry Create har inngått et samarbeid med HaleyTek om å utvikle et infotainmentsystem for Polestar og Volvo Cars basert på Android Open Source Project. Sammen skal de utvikle programvare for førsteklasses lydopplevelser i bilen med de mulighetene for tilpasning og skalerbarhet for bilstereo- og infotainmentsystemer som Android tilbyr.

HaleyTek er et fellesforetak mellom Volvo Cars og ECARX. Tietoevry Create er Tietoevrys globale enhet for forretningsdesign og programvareutvikling.

Android er et verdenskjent operativsystem som brukes på utallige enheter hver dag. I 2017 ble bilversjonen for Android-OS lansert med åpen kildekode, som er skreddersydd for å brukes som et sentralt infotainmentsystem i biler. Med de unike mulighetene dette gir til å skreddersy underholdningssystemet i bilen på et helt nytt nivå, er det ikke noen overraskelse at stadig flere bilprodusenter viser interesse for denne løsningen.

Tietoevry Create støtter HaleyTek med Android OS lydarkitekturdesign, implementering, integrasjoner og testautomatiseringer, samt Bluetooth-løsninger innen som skal sørge for at trådløse tilkoblingsfunksjoner fungerer sømløst og er enkle å bruke.

- Vi har jobbet med Android for mobilenheter siden 2011, og da vi begynte å titte på bilversjonen i 2017 så vi raskt potensiale dette hadde for kundene våre. Vi er glade for å kunne hjelpe HaleyTek med å levere en avansert bilplattform til nåværende og fremtidige Polestar-og Volvo-modeller, og vi tror samarbeidet vil føre til at både sjåfører og passasjerer får en topp infotainmentopplevelse i bilen», forteller Emmanuel Maillard, Vice President for Automotive Software i TietoEVRY Create.

- HaleyTek utvikler en felles Android-kompatibel infotainmentplattform for en rekke leverandører i Geely-gruppen. En viktig del av dette arbeidet har vært å styrke riktig kompetansen for å kunne oppnå den førsteklasses kvaliteten som forventes av produktene våre. Vi har lett over hele Europa for å finne de beste ingeniørene, og det var slik vi fant Tietoevry Create. Det dyktige teamet deres har vært avgjørende for å oppnå det svært høye kvalitetsnivået på neste generasjons teknologi som kundene fortjener i fremtidens biler,» forteller Jorge Jara, Engineering Manager hos HaleyTek.

Tietoevry Create har omfattende og praktisk erfaring med Android OS-utvikling, og bygger programvare av høy kvalitet for smarttelefoner, nettbrett og TV-utstyr. Selskapet har bidratt med fagkunnskap knyttet til infotainmentsystemer for ledende bilprodusenter, og er med i interessegruppen Connected Vehicle Systems Alliance (COVESA) Android Special Interest Group.

For mer informasjon, kontakt:
Tietoevry Newsdesk, news@tietoevry.com, +358 40 570 4072

Tietoevry skaper meningsfull teknologi som bidrar til å gjøre verden bedre. Vi er et ledende teknologiselskap med en solid nordisk arv og global kapasitet. Basert på våre kjerneverdier åpenhet, troverdighet og mangfold, jobber vi sammen med våre kunder for å utvikle digitale fremtider hvor virksomheter, samfunn og mennesker kan vokse.

Våre 24 000 eksperter globalt er spesialisert innen sky, data og programvare, og betjener tusenvis av kunder innen næringsliv og offentlig sektor i mer enn 90 land. Tietoevrys årlige omsetning er på rundt 3 MRD Euro og selskapet er børsnotert på NASDAQ i Helsinki og Stockholm, i tillegg til Oslo Børs. www.tietoevry.com

HaleyTek er et joint venture mellom Volvo Cars og ecarx. Vi er på et oppdrag for å utvikle programvare for Android-drevne infotainmentsystemer, for nåværende og fremtidige Volvo- og Polestar-modeller. Vi vil også gjøre denne programvaren tilgjengelig for andre merker, hovedsakelig innenfor Geely-gruppen. Vårt fokus er på plattformprogramvaren som gjør det mulig for navigasjon, media, taleassistenter og andre tjenester å kjøre på banebrytende maskinvare. Ganske enkelt, vi ønsker å forandre verden. www.haleytek.com

For mer informasjon

Emmanuel Maillard