Forventer nesten 12 millioner korttransaksjoner på Black Friday

22 november 2022

Tietoevry forventer at nordmenn kommer til å dra kortet 11.7 millioner ganger under årets Black Friday. Det vil i så fall være en økning på 11% sammenlignet med i fjor.

– Vi tror det blir en travel handledag med opptil 320 samtidige korttransaksjoner i sekundet, og ca. 11.7 millioner transaksjoner totalt, forteller Mario Blazevic, som er sjef for korttjenester i Tietoevery Banking. Det nordiske IT-selskapet behandler autorisasjonene for en betydelig del av korttraffiken i Norge.

Travleste dag

Black Friday kommer opprinnelig fra USA der butikker og kjøpesenter markerer starten på julehandelen med gode tilbud og rabaterte varer fredagen etter Thanksgiving. Tradisjonen har etter hvert spredt seg til mange andre land, og i Norge har Black Friday blitt den travleste handledagen i året.

– Mens det tidligere var dagene rett før jul som var travlest, ser vi nå at Black Friday har tatt over. Det har nok med de mange tilbudene å gjøre, sier Blazevic, som legger til at tror kundene at kundene vil være ekstra prisbevisste i år.

– Folk er kanskje enda ivrigere i jakten på de gode tilbudene, og vil i enda større grad enn tidligere være opptatt av å finne gode tilbud.

Nett og butikk

Flere butikker markerer ikke bare Black Friday, men også det som har blitt hetende Black Week. Det vil si at de starter med tilbud allerede på mandagen, og at disse varer hele uken. Blazevic forteller at dette skaper en økning i handelen både på nett og i fysiske butikker

– På nettet begynner dette allerede i starten av Black Week, mens i butikkene er det særlig selve Black Friday som gjelder.

Det betyr at det kan bli fullt. Ifølge Blazevic er det særlig to tidspunkt du bør styre unna dersom du vil unngå kø.

– Erfaringsmessig så vet vi at vi har to topper på Black Friday; rundt lunsjtider klokka 12 og rett etter jobb rundt klokken fire. Så har du tenkt å handle i butikk på Black Friday, kan det være lurt å styre unna disse tidspunktene, forteller han.

Sikkerhet og stabilitet

For Tietoevry er det imidlertid ikke køproblematikk og gode tilbud som står i fokus på Black Friday, men sikkerheten for de som handler.

– For oss er det viktig at de som er ute og shopper på Black Friday skal føle seg sikre på at det er trygt å bruke kortet, og at de ikke opplever problemer når de står i kassen. Derfor har vi, som vi alltid gjør foran travle perioder, foretatt flere tester av våre løsninger. Vi er trygge på at vi skal klare det forventede økte volumet for både Black Week og Black Friday. Vi har fokus på kvalitet og stabilitet i tjenestene våre. Det gjør at vi kan gi kundene våre en god og trygg handleopplevelse, avslutter Tietoevrys kortsjef.

For mer informasjon

Tietoevry newsdesk