Tietoevry valgt som Aker BPs nye digitale tjenestepartner

Akselererer Aker BPs transformasjon mot et fullstendig datadrevet E&P-selskap

27 oktober 2022

Det norske oljeleting- og produksjonsselskapet Aker BP og Tietoevry inngår et nytt langsiktig samarbeid for å levere på Aker BPs høye ambisjoner om digitalisert virksomhet.

Det nye samarbeidet er betydelig i omfang både når det gjelder volum og bredde av tjenester. Tietoevry som digital transformasjonspartner leverer et bredt sett av neste generasjons digitale tjenester til Aker BP, fokusert på systematisk modernisering av Aker BPs applikasjonsadministrasjon og kjernedrift, samt selskapets sky- og infrastrukturmiljø.

Samarbeidet vil drive fleksibilitet og smidighet i Aker BPs forretningsdrift, og bane vei for å forbedre automatisering ved skyadministrasjon og datadrevet drift hos Aker BP.

Å skape bærekraftige løsninger som har en varig innvirkning på kunder og samfunn er kjernen av Tietoevrys bærekrafts-agenda. Aker BP har også et ambisiøst veikart for bærekraft, inkludert en avkarboniseringsplan for å bli netto null i hele virksomheten innen 2030. Samarbeidet bidrar også til disse agendaene.

Aker BP er en ny kunde for Tietoevry. Kontrakten har en varighet på fem år, med opsjon på ytterligere flere år.

For mer informasjon, kontakt:
Tietoevry Newsdesk, news@tietoevry.com, +358 40 570 4072
Tore Dammann Langballe, Aker BP, tore.langballe@akerbp.com, +47 907 77 841

Tietoevry creates purposeful technology that reinvents the world for good. We are a leading technology company with a strong Nordic heritage and global capabilities. Based on our core values of openness, trust and diversity, we work with our customers to develop digital futures where businesses, societies, and humanity thrive.

Our 24,000 experts globally specialize in cloud, data, and software, serving thousands of enterprises and public-sector customers in more than 90 countries. Tietoevry’s annual turnover is approximately EUR 3 billion and the company’s shares are listed on the NASDAQ exchange in Helsinki and Stockholm, as well as on Oslo Børs. www.tietoevry.com

Aker BP is a company engaged in exploration, field development and production of oil and gas on the Norwegian continental shelf. The company operates six field centres: Alvheim, Ivar Aasen, Skarv, Edvard Grieg, Ula and Valhall, and is a partner in the Johan Sverdrup licence.

Measured in production, Aker BP is one of the largest independent oil companies in Europe.

For mer informasjon

Tietoevry newsdesk