Fremtidens bybiler: Vi sponser Fuel Fighter

Utvikler verdens mest energieffektive bil.

02 juni 2022

Studentorganisasjonen Fuel Fighter på NTNU utvikler verdens mest energieffektive bil. Det heier Tietoevry på.

– Dagens biler er ikke bygd for fremtidens byer, sier Karla Ishra Bassig, Project Manager i DNV Fuel Fighter. - Elektriske biler som Tesla har allerede blitt svært populære, men det er fortsatt rom for store forbedringer rundt energieffektivitet og rekkevidde, utdyper hun.

Økt energieffektivitet og rekkevidde i elektriske biler er akkurat det studentorganisasjon jobber mot. Fuel Fighter har utviklet en prototype av fremtidens bybil og kjemper om førsteplassen i Urban Concept battery electric-kategorien i verdens ledende studentkonkurranse innen energieffektivitet – Shell Eco Marathon. Her konkurrerer 200 lag fra hele verden om å lage den mest energieffektive bilen.

FREMTIDENS BYBIL: 20. mai avduket DNV Fuel Fighter prototypen de skal konkurrere med i Shell Eco Marathon. FREMTIDENS BYBIL: 20. mai avduket DNV Fuel Fighter prototypen de skal konkurrere med i Shell Eco Marathon.

Coasting er fremtidens bykjøring

– Vi mener det er viktig å støtte fremtidige talenter og bærekraftige prosjekter for fremtiden. Fuel Fighter er derfor midt i blinken og vi har gått inn som sponsor av arbeidet deres, forklarer Kristian Brauti, Employer Brand Lead fra Tietoevry.

Bilen Fuel Fighter utvikler skal demonstreres på Shell Eco Marathon i Frankrike og Nederland i sommer. Vinneren blir bilen som klarer å kjøre lengst på én kWh. Fuel Fighter holder allerede den norske rekorden fra 2019 med 181km/kWh. Gjennomsnittet for elbiler er 6.4km/kWh.

– Det er derfor definitivt et stort rom for forbedring når det gjelder energieffektivitet i elbiler, slår Bassig fast.

For å få bilen til å kjøre så energieffektivt som mulig bruker Fuel Fighter kjørestrategien Coasting. Det er en strategi som går ut på å akselerere opp til en gitt hastighet for så å la bilen rulle så langt som mulig før en akselerer på nytt.

– Vi mener dette er fremtiden til bykjøring, sier Bassig.

Prototypen skal simulere en realistisk bybil for fremtiden med alt fra vindusviskere, bilhorn og blinklys. Thomas Qvidahl og Maren Lindseth fra Tietoevry var til stede under lanseringen 20. mai.

– Under lanseringen fikk vi en innføring i hvordan studentene jobber, og jeg ble meget imponert – ikke bare støper de eget chassis i karbonfiber, de designer og produserer egne motor-kontrollere og skriver egen driver-programvare og programmerer bilen også, sier Qvidahl.

Maren Lindseth (t.v.) og Thomas Qvidahl (t.h.)

Tietoevry tror på Fuel Fighter

Fuel Fighter består av 51 studenter fra ulike studieretninger ved NTNU. De designer og produserer alt på bilen selv bortsett fra selve batteriet og motoren. Hvert år skriver flere av deltakerne både bachelor- og masteravhandlinger om prosjektet.

– Entusiasmen og gløden til studentene er helt enorm. Jeg har all mulig tiltro til at bilen bokstavelig talt kommer til å nå langt i konkurransen, sier Qvidahl fra Tietoevry.

– Student-initiativer som Fuel Fighter er viktig. Det gir unge talenter mulighet til å teste teori i praksis samtidig som de utfordrer dagens teknologi og samfunn. Vi gleder oss til å heie på NTNU-studentene i Shell Eco Marathon og i fremtiden, avslutter Brauti.

Er du student?

Bli kjent med våre spennende Graduate-programmer!