Den nye Oslotrikken: Elegant utenpå, høyteknologi på innsiden

I utviklingen av den nye data- og analyseplattformen for de nye trikkene har Sporveien hatt konsulentbistand fra Tietoevry.

09 mai 2022

Du har kanskje sett den nye elegante Oslo-trikken i bybildet? Inne i de nye knallblå trikkene er det en avansert og topp moderne systemplattform som er laget for å levere bedre og mer korrekt reiseinformasjon, effektivere driften, forbedre vedlikeholdet samt åpne opp for gjenbruk på tvers av Sporveiens systemer.

Tietoevry – partner i utviklingen av ny data- og analyseplattform

I utviklingen av den nye data- og analyseplattformen, som blant annet har en egen funksjonalitet for informasjonssystemene i trikkene, har Sporveien i anskaffelsesprosessen hatt konsulentbistand fra Tietoevry. Trond Snoen har vært innleid konsulent hos Oslo Sporveier siden 2019 for å utvikle den digitale plattformen som kommuniserer med trikk og styringssystemene i skyen.

- Det er bare å glede seg til en tur med den splitter nye Oslotrikken, sier han. - Trikken har moderne, digitale løsninger som forbedrer passasjerenes reiseopplevelse betraktelig.

Kjører i sanntid

Et resultat fra en forbedret data- og analyseplattform er at det nå er slutt på å stå åtte minutter i ti minusgrader og vente på trikken. Fremover kan du møte opp på holdeplassen i det trikken ankommer.

- IT-systemene snakker med Ruters passasjerinformasjonssystem og Ruter-appen, som sørger for at passasjerene kan følge trikken i sanntid. Med andre ord; du er alltid oppdatert på hvor trikken er i ruta og kan planlegge turen din på en mye bedre måte enn tidligere, forteller Trond Snoen.

Kan tilpasse rutetilbudet etter behov
De nye trikkene er også utstyrt med systemer som teller antall passasjerer som går inn og ut av trikken, og Ruter og Sporveien kan dermed til enhver tid holde oversikt over passasjerantallet og tilpasse rutetilbudet etter behov.

Samfunnsøkonomisk teknologi
I tillegg til en forbedret reiseopplevelse for passasjerene, er de nye trikkene utstyrt med systemer som samler inn data som kan brukes til å effektivisere driften i sin helhet.

- Effektivisering er mulig blant annet gjennom kontinuerlig sammenligning av data, som resulterer i at utfordringer oppdages tidligere enn før og dermed kan løses raskere. Dette kan bidra til betydelige driftsbesparelser på lengre sikt og en mer effektiv bruk av samfunnets investeringer i kollektivtrafikken, opplyser Snoen.

Ved feil i programvaren i de eldre trikkene måtte vedlikehold gjøres manuelt, men digitaliseringen bidrar til at dette nå kan styres eksternt.

- Moderne, høyteknologiske systemer for vedlikehold og oppdatering av trikkens operativsystem bidrar til effektivisering og økt kvalitet. Blant annet kan visse ikke-kritiske endringer i programvare gjennomføres ved fjerninstallering, noe som både er raskere og bedre enn de tidligere løsningene, der dette måtte gjøres manuelt i hver enkelt trikk, sier en fornøyd Snoen.

Her kan du lese mer om Oslo kommunes Trikkeprogram.

For mer informasjon, kontakt:

Renate Morken, Senior Communications Manager, Tietoevry
Mob 476 03 968 / renate.morken@tietoevry.com