Tietoevry valgt som ny teknologipartner for Archer

Skal bistå Archer med overgangen til en hybrid skyløsning.

07 april 2022

Oljeserviceselskapet Archer har valgt Tietoevry som ny strategisk teknologipartner. Avtalen har en ramme på fem år og har en verdi på 100 millioner kroner. Som del av avtalen skal Tietoevry bistå Archer med overgangen til en hybrid skyløsning og være selskapets foretrukne partner i kommende digitaliserings- og moderniseringsinitiativ.

- Tietoevry er svært fornøyd med å bli valgt som Archers partner. Vi har lang erfaring med å bistå lignende kunder i olje- og gassindustrien og vet hvor viktig det er for arbeidere offshore å ha en sikker og effektiv tilgang på operasjonelle applikasjoner og digitale samarbeidsverktøy. Med vår kompetanse på innovasjon og fremtidsrettet teknologi, ser vi frem til å bistå Archer med å modernisere og effektivisere IT-strukturen deres, sier Evi Seljevoll, leder for Tietoevry Connect i Tietoevry Norge

Omfanget av avtalen med Tietoevry inkluderer hele Archers IT-struktur, med unntak av applikasjonsadministrasjon som er på en egen kontrakt.

- Archer ser frem til å la Tietoevry sin organisasjon ta ende-til-ende ansvar for våre IT-driftstjenester, bidra til optimal drift og frigjøre ressurser til forretningsmessige forbedringer i Archer, sier Espen Joranger, CFO i Archer.

Tar Archer til skyen
Som hovedelement i avtalen skal Tietoevry bistå Archer med overgangen til en hybrid skyløsning. Prosjektet vil foregå gjennom 2022 og inkluderer etableringen av Archer i Tietoevrys Hybrid Cloud-plattform. Som del av dette prosjektet skal Tietoevry også bistå med å etablere Service Desk, SIAM-funksjoner, sluttbrukertjenester og avanserte sikkerhetstjenester.

- Modellen vår er designet for å ha lav responstid og høy oppetid, samtidig som den kontinuerlig forbedrer, moderniserer og automatiserer infrastrukturen. I kjernen av løsningen har vi en integrert AIOps-plattform som styrer infrastruktur, applikasjons- og administrasjonsfunksjoner på tvers av virksomheten til Archer, forteller Seljevoll.

For mer informasjon, kontakt:

Evi Seljevoll, Head of Tietoevry Connect Norway
Mob 414 37 266 / evi.seljevoll@tietoevry.com

Espen Joranger, CFO Archer
Mob + 47 98 20 68 12 / espen.joranger@archerwell.com

Renate Morken, Senior Communications Manager, Tietoevry
Mob 476 03 968 / renate.morken@tietoevry.com

Om Tietoevry
Tietoevry skaper meningsfull teknologi som bidrar til å gjøre verden bedre. Vi er et ledende teknologiselskap med en solid nordisk arv og global kapasitet. Basert på våre kjerneverdier åpenhet, troverdighet og mangfold, jobber vi sammen med våre kunder for å utvikle digitale fremtider hvor virksomheter, samfunn og mennesker kan vokse.

Våre 24 000 eksperter globalt er spesialisert innen sky, data og programvare, og betjener tusenvis av kunder innen næringsliv og offentlig sektor i mer enn 90 land. Tietoevrys årlige omsetning er på rundt 3 MRD Euro og selskapet er børsnotert på NASDAQ i Helsinki og Stockholm, i tillegg til Oslo Børs. www.tietoevry.com

Om Archer

Archer er et globalt energi selskap med en historie som strekker seg tilbake over 40 år, med sterkt fokus på sikkerhet og å levere produkter og tjenester av høyeste kvalitet. Archer har mer enn 4 500 ansatte og opererer i 40 lokasjoner og tilbyr boretjenester, brønn intervensjon, plugging og nedstengning av brønner for internasjonale olje- og gass kunder.

Archer er børsnotert på Oslo Børs under tickeren ARCHER.

Vår hovedvirksomhet foregår i Europa, Nord- og Sør-Amerika, samt at vi fortsetter å ekspandere raskt i hele Midtøsten, Asia-Stillehavsområdet og Vest-Afrika. Mer informasjon om Archer på www.archerwell.com